لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۱۰

جوزف لیبرمن، سناتور سابق و رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در ۸۲ سالگی درگذشت


جوزف لیبرمن، نماینده سابق ایالت کانتیکات در سنای آمریکا از حزب دموکرات، که با ال‌گور در انتخابات سال ۲۰۰۰ تقریبا معاونت ریاست جمهوری را به‌دست آورد، در ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس و بر پایه بیانیه‌ای که توسط خانواده جوزف لیبرمن منتشر شده است، او روز چهارشنبه در نیویورک به دلیل عوارض ناشی از افتادن بر روی زمین درگذشت.

جوزف لیبرمن همچنین رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» است؛ سازمانی غیرانتفاعی که سال ۲۰۰۸ برای جلوگیری از تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک قدرت هسته‌ای تشکیل شده است.

این سیاستمدار کهنه‌کار به طرفداران مذاکره با جمهوری اسلامی گفته بود: «کسانی که می‌خواهند با رژیم ایران مذاکره کنند،‌ بدانند این راه قبلا طی شده و به هیچ جا نرسیده است.»

لیبرمن بعدها به یک سیاستمدار مستقل تبدیل شد. انتقاد او از باراک اوباما نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا، بسیاری از هم‌حزبی‌های سابق او را متاثر کرد.

با این حال، پشتیبانی او از حقوق دگرباشان جنسی و جنسیتی، حقوق مدنی افراد، حق سقط جنین و نیز اهداف زیست محیطی، باعث تمجید بسیاری در طول سال‌های متمادی شد.

جوزف لیبرمن، دانش‌آموخته دانشکده حقوق دانشگاه ییل، از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۸ به عنوان دادستان کل ایالت کانتیکات خدمت کرد. او یکی از مدافعان سرسخت حقوق مصرف‌کننده بود.

XS
SM
MD
LG