لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۱۱

گزارشی از نشست اتحاد علیه ایران هسته‌‌ای؛ هیلی: پول دادن به جمهوری اسلامی احمقانه است


نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ 
نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ 

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، از گروه‌های فعال علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که مخالف احیای برجام است و برای اثرگذاری بر سیاستمداران در این زمینه تلاش می‌کند، روز چهارشنبه در نیویورک میزبان «نشست ایران ۲۰۲۲» بود.

در این نشست، مقامات فعلی و سابق آمریکایی، نخست وزیر اسرائیل و کارشناسان و سفیران سخنرانی داشتند.

یائير لاپید، نخست وزیر اسرائیل

یائير لاپید، نخست وزیر اسرائيل در سخنرانی ویدیویی گفت: «ایران مسئول قتل هزاران نفر، از بلغارستان تا بغداد و از بیروت تا بوئنوس آیرس است، به دنیا دروغ می‌گوید و به سمت جنگ هسته‌ای پیش می رود. هیچ توضیح معتبر دیگری برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.»

لاپید در بخش دیگری از سخنانش گفت: «چنین رژیمی را نمی‌توان با میلیاردها دلار پاداش داد، پولی که همه ما می‌دانیم صرف برنامه هسته‌ای و تقویت حملات تروریستی در سراسر جهان می شود.»

لاپید گفت «مسئولیت همه ماست که ایران را متوقف کنیم. به همین دلیل است که باید بایستیم علیه ایران هسته‌ای و متحد بمانیم. البته همه ما به یک راه حل دیپلماتیک و تحقق توافقی امیدواریم که واقعاً از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند، توافقی که حمایت ایران از تروریسم را متوقف کند تا جهان را امن‌تر کند، اما آن توافق، برجام نیست. آن توافق از طریق امتیاز دادن به دست نخواهد آمد. بدون اینکه ایران به وضوح جایگزین را درک کند، این اتفاق نخواهد افتاد.»

لاپید همچنین گفت «می‌خواهم به مردم ایران پیام بدهم. اسرائیل و ایران نباید دشمن هم باشند. مردم ایران دشمن ما نیستند. ما بیشتر از آنچه مردم تصور می کنند اشتراک داریم.»

نخست وزیر اسرائيل همچنین گفت که به جمهوری اسلامی می‌گوید که اسرائیل «هرگز» اجازه دستیابی سلاح هسته‌ای به آن را نمی‌دهد. او بدون بیان جزئیات گفت:« اسرائيل، برای هر تهدید و هر سناریویی که باید انجام دهد آماده است.»

لاپید با اشاره به امضای بیانیه اورشلیم میان خود و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت «ما می دانیم که از حمایت دوستان خود در ایالات متحده برخورداریم.»

مارک والاس

در آغاز «نشست ایران ۲۰۲۲» مارک والاس مدیر نهاد غیرانتفاعی اتحاد علیه ایران هسته‌ای گفت:« ما اکنون شاهد اعتراضات گسترده علیه حجاب در ایران هستیم. مشابه اتفاقی که در سال ۲۰۱۹ افتاد.»

او گفت که به نسبت گذشته تهدیدات ایران علیه آمریکاییان در داخل ایالات متحده بی‌سابقه است.

مارک والاس افزود اگر درباره توطئه‌های ایران برای هدف قرار دادن آمریکاییان صحبت می‌کردیم آیا «سلمان رشدی» (که چند هفته پیش هدف حمله با چاقو قرار گرفت) راهی بیمارستان می شد؟ او در سخنان خود چندین بار تاکید کرد که تهدیدات علیه آمریکاییان در گذشته دلیلی برای جنگ و واکنش نظامی بوده است. والاس در طول کنفرانس گفت: کشور دیگری را نمی‌شناسد که در تاریخ، مانند ایران در خاک آمریکا اقدامات تهدیدآمیز کرده باشد و شهروندان این کشور نظیر مایک پمپئو، وزیر سابق امورخارجه آمریکا، جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و مسیح علینژاد، روزنامه نگار و فعال را تهدید کرده باشد.

والاس و برخی دیگر از شرکت‌کنندگان در این نشست خواستار آن شدند که دولت آمریکا در واکنش به تهدید شهروندان آمریکایی از جمله در خاک آمریکا، دست به اقدامات قاطعانه و بازدارنده بزند.

آنها یادآوری کردند که در دوران دولت بیل کلینتون، زمانی که صدام برای ترور جورج بوش توطئه کرد، دولت او این تهدید را با شلیک موشک‌های کروز پاسخ داد. او گفت: «دولت نباید صرفا به بیانیه اکتفا کند.»

مارک والاس گفت: امروز ابراهیم رئیسی عکس قاسم سلیمانی را بالا گرفت. والاس سپس عکس مهسا امینی را بالا گرفت و گفت:« این تصویری است که باید آن را رئیسی بالا می‌گرفت.»

نیکی هیلی

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، خواستار تحریم، انزوا و کمک به مردم برای «خلاص شدن از دست رژیم» شد و گفت:« حکومت ایران فقط پول می‌خواهد و پول دادن به آنها احمقانه است.

نیکی هیلی افزود: اگر برجام احیا شود در سال ۲۰۲۴ (در صورت پیروزی یک جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری) این توافق «خواهد مرد» و ایران به گفته او این را می‌داند.

او گفت: «ایران می‌داند» برای نفوذ به آمریکا می‌تواند «از مرزهای جنوبی آمریکا» وارد شود. مرزهای جنوبی آمریکا با مسئله ورود غیرقانونی مهاجران روبرو بوده است.

نیکی هیلی در پاسخ به این سوال خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا که از او پرسید:« آیا جمهوری اسلامی از سیاست های متفاوت دولت های دموکرات و جمهور‌ی خواه برای مقابله با برنامه هسته ای ایران بهره برده است؟» گفت: «دولت اوباما صرفا به عقب انداختن مشکل بسنده کرد اما دولت ترامپ، با اعمال تحریم‌ها به ایران هشدار داد تحریم های بیشتری در راه است و آمریکا برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران باید اسرائيل و کشورهای عرب همسایه ایران را در مذاکرات شرکت دهد.»

نیکی هیلی در ادامه گفت به جای اینکه اروپایی ها در زمینه مذاکرات پیشرو باشند آمریکا باید کشورهای عرب و اسرائيل رو بیاورد تا به موضوع ایران رسیدگی کند.

نیکی هیلی با اشاره به کشته شدن مهسا امینی بر سر حجاب گفت:« باید حکومت ایران را همان «اوباشی» که هستند دید. او نیز همچون شمار دیگری از حاضران نشست گفت:« چرا با توجه به تلاش «رژیم ایران» برای کشتن شهروندان چرا به رئیسی ویزا داده شد؟»

نیکی هیلی درباره ترور سلمان رشدی در خاک آمریکا خواستار اقدامات بیشتر دولت آمریکا در واکنش به تلاش برای قتل و آسیب زدن به شهروندان آمریکایی در آمریکا شد.

مسیح علی‌نژاد

مسیح علی‌نژاد از سخنرانان دیگر نشست ایران ۲۰۲۲ بود. مارک والاس پیش از سخنرانی، علینژاد را به خاطر فعالیت‌هایش ستود و گفت جمهوری اسلامی تلاش کرده بود که او را برباید و به ایران ببرد و قطعا اعدام می‌شد. او گفت چند وقت پیش هم یک مرد با اسلحه بیرون خانه او ظاهر شد. او گفت مسیح علی‌نژاد آمریکایی است و خلاف میهن‌پرستی است کسی در آمریکا کنار او نباشد.

مسیح علینژاد در سخنان خود گفت:« قلبش به خاطر مهسا امینی شکسته است و می خواهد ماجرای آن دختر ۲۲ ساله که کشته شد را با حضار در میان بگذارد. او گفت یک دختر از سقز به تهران برای تعطیلات به تهران رفته بود و به خاطر اینکه بخشی از موی آن نشان داده شد، کشته شد. او بر این مسئله تاکید کرد که کشته شدن او صرفا به خاطر چند تار مو بود

مسیح علینژاد گفت «با این وحشی‌ها، با این رژیم بی‌رحم که مردم را به خاطر مو می‌کشد..، باورم نمی‌شود که باید دنیا را قانع کنم که مذاکره با قاتلان را متوقف کنید.»

مسیح گفت زنان اکنون به خیابان ها آمده‌اند و حجاب را که «نماد دیکتاتوری دینی است» را کنار می‌گذارند.

مسیح علینژاد در انتقاد از ورود ابراهیم رئیسی به آمریکا گفت: «تاریخ» جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را «قضاوت» خواهد کرد.

او گفت کشتن در «دی‌ان‌ای حکومت ایران است.» مسیح علینژاد گفت: اتفاقاتی که در خاورمیانه می‌افتد به آنجا محدود نمی‌شود و گفت هر وقت جمهوری اسلامی به خطر می‌افتد دولت های غربی با آن دست می‌دهند.

او گفت:« باید اعتراف کنم که زمانی طرفدار توافق با ایران بودم، چون به پدیده فقر فکر می کردم و فکر می‌کردم که توافق به مردم فقیر کمک می‌کند اما پس از توافق پولی که ایران گرفت به حسن نصرالله و بشار اسد رفت.»

او گفت:« مقامات ایران از جمله ظریف به رسانه‌ها دروغ گفتند که زندانی سیاسی ندارند. معترضان ایرانی زمانی که حسن روحانی در قدرت بود، کشته شدند.»

مسیح علینژاد گفت پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران دولت ایران گفت:« پول نداریم چون تحریم هستیم. اما آن زمان ظریف و روحانی گفتند که ایران به متحدانش پول می‌دهند. او گفت در آن زمان پول‌های ۵۱ نهاد مذهبی افزایش یافت که یکی از آنها متعلق به پسر خامنه‌ای است. او گفت چطور زمانی که ایران تحت تحریم است بودجه گشت ارشاد افزایش یافت؟ او گفت روحانیون در حالی که شعار علیه آمریکا و غرب می‌دهند فرزندانشان در خارج هستند.»

مسیح علی‌نژاد از جمهوری خواهان و دموکراتها خواست به موضوع حقوق بشر فراحزبی فکر کنند چرا که وقتی حکومت جمهوری اسلامی می خواهد آمریکایی ها را بکشد، به دموکرات و جمهوری‌خواه بودن شهروندان آمریکایی فکر نمی‌کند. مسیح علی‌نژاد گفت: ایده‌های او مربوط به مردم ایران است که خواستار کاهش روابط با جمهوری اسلامی هستند تا زندانیان بی‌گناه سیاسی را آزاد کند.

او گفت مردم زمانی از دست جمهوری اسلامی خلاص می‌شوند ولی کسانی که می‌توانستند در این راه کمک کنند و نکردند را قضاوت می‌کنند.

جو لیبرمن

جو لیبرمن، رئیس اجرایی سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای و سناتور سابق آمریکایی نیز در این نشست گفت هدف سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای متوقف کردن یک «رژیم تروریستی ضد آمریکایی» است. او گفت این سازمان به دولت آمریکا، و دولت های دیگر در اعمال تحریم‌ها کمک می‌کند و شرکت‌هایی که این تحریم ها را رعایت نمی کنند، شرمسار می‌کند.

جو لیبرمن در مورد سفر ابراهیم رئیسی به آمریکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت امسال ابراهیم رئیسی را داریم که خامنه‌ای خودش شخصا او را برگزید. لیبرمن گفت رئيسی تلاش نمی کند مثل احمدی نژاد فقط اهل تبلیغ و جنجال باشد بلکه او یک «قاتل دسته جمعی» است.

جو لیبرمن در این نشست گفت در هفته‌های اخیر دو ایرانی به مرگ محکوم شدند، چه کار کرده بودند؟ آنها فعال حوزه دگرباشان جنسی بودند.

لیبرمن گفت گشت ارشاد نیز با حمله به مهسا امینی او را کشت، به بهانه‌ای ظاهرا مربوط به حجاب. او را آن قدر کتک زدند که جانش را از دست داد.

جو لیبرمن نیز گفت ایران، مایک پمپئو، جان بولتون، و مسیح علینژاد را هدف قرار داده است. به گفته او، در گذشته اگر دولتی این کار را می‌کرد، این می‌توانست دلیلی بر جنگ باشد. لیبرمن با انتقاد از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت دولت ما حتی از ویزا صادر نکردن برای رئیسی خودداری کرد.

جو لیبرمن گفت رئیسی برای جنایات علیه بشریت باید در بدو ورود به آمریکا دستگیر می شد.

لیبرمن ابراز امیدواری کرد که برجام هرگز احیا نشود.

او گفت به اعتقاد ما وقت آن رسیده است که دولت آمریکا باید از مذاکرات احیای برجام کنار بکشد. به گفته او مذاکرات برای احیای برجام روندی است که برای آن روی پوتین، روسیه، و چین اتکا کرده است و به جای آن باید به سمت متحدان عرب و اسرائیلی برای سیاست گذاری جدید برود.

لیبرمن گفت جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده است، و تغییر نمی‌کند، و آمریکا باید به مردم ایران کمک کند که حکومت را تغییر دهند.

او گفت انقلاب ایران فاسد شده است به جای اینکه به نیازهای مردم برسند تا شخص رهبر پول ها را برای خود بالا کشیده‌اند. لیبرمن گفت با اعلام فاسد بودن رهبران جمهوری اسلامی گفت آنها بی‌رحمانه‌تر شده‌اند.

چارلی وایمرز

یکی دیگر از سخنران این کنفرانس چارلی وایمرز، نماینده سوئدی پارلمان اتحادیه اروپا بود که گفت کنفرانسی که سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای در روز چهار شنبه برگزار کرده است برای تکریم حکومت ایران نیست بلکه برای کمک به مردم ایران است.

وایمرز در پاسخ به مجری برنامه گفت: سوال این است که آیا توافق هسته‌ای نجات می‌یابد؟ این توافق هنوز از مرگ برنگشته که ما صحبت می‌کنیم که آیا اصلا ادامه می‌یابد؟

چارلی وایمرز، با نام بردن از نوید افکاری، احمدرضا جلالی (شهروند سوئد) و روح الله زم گفت احمدرضا جلالی با خطر اعدام مواجه است و باید به مبارزات مردم ایران احترام گذاشت.

او گفت برجام به نفع آمریکا، اتحادیه اروپا، ثبات خاورمیانه و مردم ایران نیست و امیدوارم توافق هسته‌ای نجات نیابد.

چارلی وایمرز در مورد گزارش‌‌ها از صدور پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در حمله مسکو با اوکراین گفت صدور پهپادهای ایران به روسیه ممکن است مباحث در اروپا را تغییر دهد. او گفت اوکراین در اروپا است و این امنیت اروپا را تهدید می‌کند.

سناتور جیمز لنکفرد

سناتور جمهوری‌خواه، جیمز لنکفرد از ایالت اکلاهما نیز در سخنانی خطاب به این کنفرانس گفت ایران نیروی بی‌ثبات کننده در خاورمیانه است. مردم ایران نه، بلکه مشکل رژیم ایران است. سناتور جمهوری‌خواه، جیمز لنک‌فورد گفت باید تحریم‌ها را نگه داشت. او گفت به نظر می‌رسد که برجام احیا نمی‌شود و سوال این است که چگونه می توان تحریم‌ها را نگه داشت.

جیمز لنکفرد گفت تحریم‌ها باعث می‌شود حتی در صورت صدور قاچاقی نفت پول کمتری راهی ایران شود.

سناتور جکی روزن

سناتور جکی روزن، دموکرات از ایالت نوادا نیز در این کنفرانس گفت از توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران و غنی سازی اورانیوم برای «بمب» به شدت نگران است. او گفت «رژیم ایران بارها تمایل خود را برای نابودی اسرائيل» متحد آمریکا، ابراز کرده است. او گفت هر گونه توافق با ایران باید به طور کامل به کارهای مخرب ایران رسیدگی کند و از برجام «قوی‌تر و طولانی‌تر» باشد. او گفت اگر توافقی حاصل شود، آن را بررسی می‌کند. او خواستار تقویت حمایت از متحدان آمریکا در خاورمیانه برای مقابله با تهدیدات نظامی ایران شد.

لیسا موناکو، معاون دادستان کل آمریکا

لیسا موناکو، ۳۹‌امین معاون دادستان کل آمریکا نیز در این نشست گفت تهدیدات امنیتی ایران پیچیده و چند بعدی است. او با اشاره خنثی سازی شماری از تهدیدات ایران گفت نگران کننده ترین مورد از نظر او تهدید در داخل آمریکا و تلاش برای ایجاد شبکه ای و استفاده از آن در این کشور است.

او گفت تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند که ایران به این تلاش‌ها برای تهدیدها ادامه خواهد داد. او گفت اخیرا دو توطئه علیه آمریکاییان را خنثی کردیم. یکی تلاش برای ربودن مسیح علی‌نژاد چرا که فقط یک فعال و نویسنده و روزنامه نگار است و رژیم را به چالش می‌کشد. و دیگری تلاش برای قتل جان بولتون.

لیسا موناکو گفت توطئه علیه آمریکاییان غیرقابل پذیرش است.

او گفت ایران در زمینه‌ تهدیدات سایبری در کنار کره شمالی، روسیه و چین است اما قابل ترین نیروی سایبری نبوده است. او اما گفت اراده جمهوری اسلامی این است که دست به تخریب های سایبری بزنند و تهدیدات آنها در حال تحول است.

لیسا موناکو گفت باید با شرکت‌های پوششی و پولشویی برای مبارزه با فرار از تحریم‌ها رسیدگی کرد.

سناتور جونی ارنست

سناتور جمهوری‌خواه، جونی ارنست، نیز خطاب به این کنفرانس گفت ایران حامی نخست تروریسم است و نباید به سلاح هسته ‌ای دست یابد و دولت آمریکا باید به «فشار حداکثری» رو آورد.

او گفت ایران زمانی در امپراتوری پارس مهد تمدن بود و او می‌خواهد به کسانی که برای آزادی می جنگند همچنان کمک کند.

نیتان سیلز

نیتان سیلز، مقام سابق هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم نیز گفت اولین قربانی جمهوری اسلامی ایران مردم ایران هستند. ما باید سمت مردم را بگیریم.

نیتان سیلز گفت کارهایی که ایران می کند برای این است که یک رژیم انقلابی است که از خشونت برای رسیدن به اهدافش استفاده می کند.

او گفت جمهوری اسلامی ایران به کارهای بد خود ادامه می‌دهد چون فکر می کند می تواند از عواقب آن فرار کند.

سیلز گفت اگر مقامات جمهوری اسلامی پولی دست شان بیاید صرف این کارهای بد می کنند نه صرف ساخت بیمارستان و پارک. او گفت آنها میلیونها دلار را صرف حزب‌الله و حماس کرده‌اند.

سیلز نیز مانند شمار دیگری از شرکت‌ کنندگان در این نشست گفت صرف توطئه برای کشتن آمریکاییان باید با مجازات روبرو شود.

گیلاد اردان، سفیر اسرائيل در سازمان ملل متحد

گیلاد اردان، سفیر اسرائيل در سازمان ملل متحد نیز که در این نشست حضور داشت با اشاره به اعتراضات در ایران گفت صبح امروز (چهارشنبه) ابراهیم رئیسی، «قصاب تهران» در مجمع عمومی در اتاقی پر از دیپلمات ها صبحت کرد. او گفت رئیسی مردم خودش را سرکوب می کند و هولوکاست را تکذیب می کند و در حالی که اسرائيل را به نابودی تهدید می کند در سطح جهانی منبر سخنرانی یافت.

گیلاد اردان از اینکه رئیسی امکان سخنرانی در حضور دیپلمات ها پیدا کرد، انتقاد کرد و گفت معترضان در ایران می دانند که نباید به رئیسی منبری برای «پخش سمومش» داده می شد.

اردان گفت در سال ۲۰۱۵ که برجام حاصل شد می دانستیم که محدودیت ها تا سال ۲۰۳۰ برداشته می شود و در آن زمان ایران می تواند به یک کشور در آستانه هسته‌ای تبدیل شود، آن زمان امید این بود که در سال ۲۰۳۰ ایران کشوری میانه رو شود اما ایران در سالهای اخیر نشان داده شد که چنین چیزی نخواهد بود.

سفیر اسرائيل در سازمان ملل متحد با اشاره برنامه موشک های بالیستیک و «رفتارهای مخرب» ایران گفت پولی که از احیای احتمالی برجام راهی ایران می شود برای بهبود «وضعیت آب مردم اصفهان» نخواهد بود. او گفت ایران پول‌ها را به گروه های نیابتی فرستاده است.

اردان گفت تهدید ایران «فقط خاورمیانه‌ای» نیست بلکه «در هر قاره» تهدیداتش دیده می شود.

اردان گفت ایران در حال آزمایش موشک‌های بین قاره‌ای است که می‌تواند تا «۹هزار مایل» را طی کنند و این برای تهدید اسرائيل نیست برای تهدید «شما در آمریکا است.»

سفیر اسرائيل در سازمان متحد سه راهکار برای مقابله با جمهوری اسلامی داد. او گفت باید ایران از نظر دیپلماتیک منزوی شود، تحریم‌های فلج کننده اعمال شود، و با تهدید نظامی معتبر روبرو شود. او گفت تحریم‌ها به خودی خود کافی نیست.

اردان خواستار اجرای مکانیسم ماشه برای بازگشت تحریم ها شد. او گفت تحریم‌ها به تنهایی کافی نیست و کار نمی کند و جمهوری اسلامی را حکومتی توصیف کرد که مردم را فقط برای حجاب می‌کشد و می خواهد «ایدئولوژی شیعه را صادر کند.» سفیر اسرائيل گفت «آیت الله‌ها ‌باید مجبور شوند که بین برنامه هسته‌ای و ادامه حیات رژیمشان یکی را انتخاب کنند.»

اردان گفت اسرائيل دست به سینه نمی‌ایستد و خود را به هیچ توافق بین المللی که موجودیت آن را تهدید کند ملزم نمی‌داند.

سفیر اسرائيل در سازمان ملل گفت: «همه گزینه‌ها روی میز است» و اسرائيل هر که کاری باید بشود انجام می دهد و به گفته او «ایران هرگز بمب هسته‌ای نخواهد داشت.»

مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائيل در آمریکا

مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائيل در آمریکا نیز گفت اسرائيل علیه نتیجه دیپلماتیک درباره مسئله هسته‌ای ایران نیست. او گفت اسرائیل با آمریکا موافق است که ایران نباید توانایی نظامی هسته‌ای داشته باشد. او گفت توافق به مسئله ابزار حمل کلاهک هسته‌ای و یا موشک‌ها نمی‌پردازد و این موارد را به عقب می‌اندازد. او خواستار افزایش فشارها با ایران از جمله تهدید نظامی معتبر به عنوان «آخرین» گزینه شد. او گفت بدون بازدارندگی، ایران از یک دروازه (خط) عبور می‌کند و وارد در ورودی بعدی می‌شود. او ایجاد یک شبکه پدافند هوایی در خاورمیانه را واکنشی «قوی» به ایران خواند و گفت حرکت در این مسیر انجام می‌شود. او درباره روابط اسرائیل با ترکیه گفت این روابط پیچیده است و با احتیاط پیش‌ می‌رویم. او گفت وارد جزئیات نمی‌شود اما وضعیت نسبت به گذشته بهبود یافته است. او گفت ما ترکیه را بر اساس اعمالشان می‌سنجیم نه سخنانشان.

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید

جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در دوران ترامپ نیز در گفتویی ویدیوی که از پیش ضبط شده است، به مارک والاس گفت از اف‌بی‌آی چندین هشدار در خصوص تهدیداتی که شده است، دریافت کرده است. او گفت مردم باید درباره ماهیت «رژیم ایران» بدانند این در حالی است که اروپایی‌ها با همین حکومت همچنان در حال مذاکره هستند. بولتون گفت مذاکرات با حکومتی می‌شود که در خاک آمریکا می‌خواهد مردم را گروگان بگیرد و یا آنها را بکشد. او گفت پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در حفاظت از او کاری عالی کرد.

جان بولتون گفت همان حکومتی که سعی در حمله به آمریکایی‌‌ها دارد، برنامه هسته‌ای دارد. بولتون گفت ایران برای دست برداشتن از اقداماتش با اقدامات بازدارنده مواجه نیست.

جان بولتون گفت آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبر کشور باید به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای پاسخگو نگه داشته شود.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG