لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۳۷

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای: جمهوری اسلامی تهدید مستقیم برای آزادی کشتی‌رانی و دریانوردی است


Iran ship
Iran ship

سناتور جوزف لیبرمن، رئیس سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای دوشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به افزایش هشداردهنده مزاحمت‌ها برای کشتی‌های بازرگانی در آب‌های بین‌المللی، جمهوری اسلامی را تهدیدی مستقیم برای آزادی کشتی‌رانی و دریانوردی خواند.

لیبرمن بر این باور است که با وجود ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده و نیروهای ترکیبی دریایی (CMF) به رهبری ایالات متحده در منطقه خلیج فارس، حوادث «خشونت‌آمیز، آزار و اذیت و دزدی دریایی جنایتکارانه» توسط جمهوری اسلامی بیشتر هم شده است.

این بیانیه به عنوان نمونه اشاره دارد به توقیف یک نفتکش توسط جمهوری اسلامی در آب‌های بین‌المللی که در ماه آوریل به مقصد ایالات متحده بارگیری شده بود.

همچنین در ماه مه، یک نفتکش دیگر با پرچم پاناما بین بنادر امارات متحده عربی توسط جمهوری اسلامی هدف قرار گرفت و روز یکشنبه، نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا مجبور شدند مداخله دیگری از سوی جمهوری اسلامی با یک کشتی تجاری در تنگه هرمز را خنثی کنند.

به گفته نیروی دریایی آمریکا، از سال ۲۰۲۱ جمهوری اسلامی حداقل ۱۵ کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی را مورد آزار، حمله یا مداخله قرار داده است.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای معتقد است این اقدامات «وقیحانه و غیرقانونی» باید کنگره و دولت بایدن را وادار کند تا اطمینان حاصل کنند که ارتش ایالات متحده منابع لازم را برای جلوگیری از رفتار «خصمانه» دریایی جمهوری اسلامی در اختیار دارد.

رئیس سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای در پایان با تاکید براینکه «تعداد حوادث، نشان می‌دهند که ظاهرا توانایی‌های فعلی برای این منظور کافی نیست» از جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده می‌خواهد که «به نیروهای دریایی» دستور دهد تا «از منافع ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای ما در آب های بین‌المللی محافظت کنند و در صورت لزوم به برخی از این حوادث با اقدام نظامی پاسخ دهند.» رئیس این سازمان در بیانیه منتشر شده اجرای اقدامات پیشنهادی را منجر به «متقاعد کردن امارات متحده عربی برای از سرگیری همکاری کامل با CMF و همکاری با ایالات متحده برای جلوگیری از تجاوز بیشتر جمهوری اسلامی» دانسته است.

پیش از این، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد نیروهای آمریکا و بریتانیا یکشنبه به درخواست یک کشتی تجاری پاسخ دادند. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در حساب توئیتری خود نوشت: کشتی تجاری بخاطر مزاحمت قایق‌های تندروی ایران در تنگه هرمز درخواست کمک کرد.

XS
SM
MD
LG