لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۰۵

نگرانی سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» از پیامدهای توافق آزادی گروگان‌های حماس


جوزف لیبرمن، رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»
جوزف لیبرمن، رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»

جوزف لیبرمن، رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» و مارک والاس، مدیر این گروه، در پی انتشار اخبار مربوط به توافق برای آزادی شماری از زنان و کودکانی که حماس به گروگان گرفته‌ است، از احتمال آن‌که به گفته آنها، آمریکا تسلیم سیاست گروگان‌گیری جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن شده باشد، ابراز نگرانی کردند.

آنها همچنین از رهایی چندین گروگان از اسارت گروه شبه‌نظامی حماس استقبال کردند و گفتند که آنها در دست تروریست‌های حماس که توسط سپاه پاسداران و قطر تأمین مالی می‌شوند، «وحشت غیرقابل تصوری» متحمل شده‌اند.

در این بیانیه آمده است که حماس باید کاملا پاسخگوی «وحشی‌گری» خود در «قتل عام هفتم اکتبر» باشد.

جوزف لیبرمن و مارک والاس گفتند، «باج ۶ میلیارد دلاری» که آزادی گروگان‌های آمریکایی در ایران را در ماه سپتامبر تضمین کرد، این باور را میان شرکای سپاه پاسداران در حماس و حوثی‌ها ایجاد کرد که این امر می‌تواند به آنها پول زیادی برساند.

آنها به اظهارات علی برکه، از مقامات حماس، اشاره کردند که ضمن تأکید بر توافق آمریکا با جمهوری اسلامی گفته بود: «چرا آمریکا با ما مبادله زندانیان را انجام نمی‌دهد؟»

کاخ سفید در واکنش به انتقادهای جمهوری‌خواهان که آزاد کردن ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده تهران در ازای آزادی پنج آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را با حمله روز ۱۵ مهر حماس به اسرائیل مرتبط می‌دانند، گفته است که این پول هنوز توسط جمهوری اسلامی هزینه نشده است و در عین حال، فقط می‌تواند برای نیازهای بشردوستانه استفاده شود.

در بیانیه رئیس و مدیر گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» همچنین اشاره شده است که حوثی‌ها یک کشتی باری مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ ربودند و ۲۵ خدمه آن را به گروگان گرفتند.

این گروه خواستار بازگرداندن حوثی‌ها به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا شد و حذف آن توسط دولت جو بایدن در سال ۱۳۹۹ را «اشتباه» دانست. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود.

حوثی‌ها یک گروه شبه‌نظامی شیعه هستند که از سال ۱۳۹۳ کنترل صنعا، پایتخت یمن، را در دست دارند. این گروه از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است و درگیری‌های متعددی را با دولت یمن و متحدانش، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی، انجام داده است.

جوزف لیبرمن، رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» و مارک والاس، مدیر این گروه می‌گویند آمریکا با اقدام نظامی کافی علیه «شبکه تروریستی» سپاه پاسداران پاسخ نداده است و این موضوع، آنها را برای ادامه گروگان‌گیری جسورتر می‌کند.

آنها همچنین خواستار آزادی ۱۹۰ غیرنظامی ربوده‌شده توسط حماس شدند و تأکید کردند که نباید به تروریست‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی برای گروگان‌گیری بیشتر انگیزه داد.

XS
SM
MD
LG