لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۱۰

بیش از ۱۰۰ خبرنگار ایرانی در بازداشت؛ رئیسی: آزادی بیان و قلم را تضمین کرده‌ایم


تصویری از اعتراض به سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران - آرشیو
تصویری از اعتراض به سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران - آرشیو

در حالی که شماری از روزنامه‌نگاران ایرانی در زندان به سر می‌برند، ابراهیم رئیسی ادعا کرد که «آزادی بیان و قلم را تضمین کرده‌ایم» و «آزادی‌های مشروع هم» در ایران «تضمین شده است.»

این ادعای رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد هم‌زمان با روز خبرنگار در ایران و در حالی مطرح شد که ده‌ها روزنامه‌نگار در بازداشت هستند و یا پرونده‌های قضایی برای آنها تشکیل شده است.

رئیسی همچنین از آن دسته خبرنگارانی که «برای مقابله با جریان خبری و رسانه‌ای دشمن» تلاش می‌کنند، تشکر کرد و گفت که «جریان‌سازی دشمن در جنگ رسانه‌ای و جنگ شناختی است.»

هم‌زمان، مریم شکرانی، دبیر اقتصادی روزنامه شرق، با بیان این که «روز خبرنگار چه معنی دارد وقتی قلم در خفقان است»، در توییتی نوشت: «روز خبرنگار چه معنی دارد وقتی عرصه را به بولتن‌نویس‌های دولتی و فاسد واگذار کرده‌اید و هر خبرنگاری صدای مردم کشورش شد، زیر فشار قرار دادید؟»

همچنین، اکبر منتجبی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران اعلام کرده که «بیش از ۱۰۰ خبرنگار» در سال گذشته بازداشت شده‌اند که «چنین عددی تاکنون سابقه نداشته است.

این روزنامه‌نگار، در اظهاراتش که در روزنامه هم‌میهن منتشر شده، تأکید کرد که «دوران سیاه روزنامه‌نگاری تمام نشده» و با «یک‌دست‌سازی سیستم»، «بیشترین فشار و تمرکز» بر روی «بازداشت، حذف، و طرد» روزنامه‌نگاران است.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ ده‌ها روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شدند و شماری از آنها، از جمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی، همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

وزارت امور خارجه آمریکا هدف از محاکمه الهه محمدی و نیلوفر حامدی را که در گزارش کردن مرگ مهسا امینی نقش داشتند، «ارعاب روزنامه‌نگاران در ایران» دانسته است.

پیش از این یک روزنامه‌نگار ساکن ایران به صدای آمریکا گفت که با وجود «روند حذف روزنامه‌نگاران مخالف نظام از مطبوعات و رسانه‌ها» در ۱۰ سال گذشته، «جریان‌های مستقلی با تکیه بر ابزارهای جدید» مثل «پادکست و شبکه‌های اجتماعی، راه روزنامه‌نگاری تحقیقی و انتقادی را در پیش گرفتند» و «طیف جدید روزنامه‌نگاران مخالف جمهوری اسلامی از میان روزنامه‌های به‌شدت کنترل شده» پدید آمد.

یکی دیگر از خبرنگاران ساکن ایران نیز به بخش فارسی صدای آمریکا گفته است که «فشارها بر مطبوعات در ایران» در پی اعتراضات سراسری در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ «بسیار تشدید شده» و انتظار جمهوری اسلامی از رسانه‌ها «تولید بولتن‌های تبلیغاتی است» و به دلیل «تحلیل‌های نقادانه» با عناوینی مبهم مثل «سیاه‌نمایی» تحت فشار قرار می‌گیرند.

بر پایه تازه‌ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران از لحاظ آزادی رسانه‌ها در میان ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۷۷ قرار گرفته است. بر این اساس، وضعیت آزادی رسانه‌ها تنها در سه کشور ویتنام، چین و کره شمالی از ایران بدتر است.

XS
SM
MD
LG