لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۲۶

روزهای پرالتهاب روزنامه‌نگاری در ایران؛ برگزاری دادگاه خبرنگار اهل قم


بهروز بهزادی (راست)، مرضیه محمودی، علی پورطباطبایی
بهروز بهزادی (راست)، مرضیه محمودی، علی پورطباطبایی

با برگزاری دادگاه‌ها و صدور احکام قضایی برای روزنامه‌نگاران، یک روزنامه چاپ تهران این روزها را «روزهای پرالتهاب روزنامه‌نگاری در ایران» توصیف کرد.

علی پورطباطبایی، روزنامه‌نگار اهل قم، که با نام کاربری «خیزران» در توییتر فعالیت‌ می‌کند دوشنبه ۹ مرداد در توییتی اعلام کرد که نخستین جلسه دادگاهش با اتهام «نشر اکاذیب» برگزار شده و با ارائه مستندات از خود دفاع کرده است.

این روزنامه‌نگار که پیشتر در ارتباط با اطلاع‌رسانی درباره مسمومیت سریالی که از شهر قم آغاز شد و به سایر نقاط ایران تسری یافت بازداشت شده بود، گفت که به «ارتباط با بیگانگان» و «جاسوسی» نیز متهم شده بود، اما در جلسه دادگاه برای این اتهام «قرار منع تعقیب صادر شده است.»

همچنین بر اساس گزارش‌ها در روز شنبه، بهروز بهزادی مدیرمسئول روزنامه اعتماد، توسط شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران در پرونده‌ای با شکایت قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به «شش ماه حبس تعزیری» محکوم شد که این مجازات حبس بر اساس «تبصره ماده ۳۵ قانون مطبوعات» به «محرومیت از هر نوع مسئولیت مطبوعاتی به مدت یک سال» تغییر کرد.

شنبه، هفتم مرداد، خبر محکومیت بهروز بهزادی، مدیر‌مسئول روزنامه اعتماد، منتشر شد؛ «بهروز بهزادی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد، با شکایت قرارگاه ثارالله در شعبه ۹ کیفری ۱ تهران محاکمه و به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. در نهایت دادگاه با استفاده از اختیارات برآمده از تبصره ماده ۳۵ قانون مطبوعات، مجازات حبس بهروز بهزادی را به محرومیت از هر نوع مسئولیت مطبوعاتی به مدت یک سال تبدیل کرد.»

بهروز بهزادی در گفت‌وگو با روزنامه شرق این حکم را «تند» و «غیرمتعارف» دانسته و تأکید کرده که «روزنامه‌نگار باید به دور از سیاست‌بازی، کار خودش را انجام دهد.»

علاوه بر این، مرضیه محمودی، سردبیر تجارت‌نیوز، در روزهای گذشته اعلام کرد که برای دومین بار به دلیل شکایت حمید رسایی، از چهره‌های تندرو جمهوری اسلامی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در دادگاه محکوم شده است.

این روزنامه‌نگار که بر اساس حکم صادر شده برای شکایت پیشین رسایی، شش میلیون تومان جریمه نقدی پرداخت کرده بود، این بار به پرداخت ۲۴ میلیون تومان جریمه نقدی و همچنین یک سال تبعید به تربت جام محکوم شده است.

محمودی با تأکید بر این که جمله حمید رسایی را به نقل از روزنامه هم‌میهن توییت کرده و نوشته بود «وقاحت در برابر ایشان کم می‌آورد»، گفته در محاکمه‌ که در «دادگاه کارکنان دولت» برگزار شده بود، دریافته که رسایی «بابت آن جمله از ۲۲ نفر دیگر هم شکایت کرده» و «آنها عذرخواهی کرده‌اند» و «چند نفر هم در صفحه اینستاگرام، تلگرام، یا توییترشان ابراز پیشمانی کرده و نوشته‌اند که چون دانش سیاسی کافی نداشتند، چنین جمله‌ای را منتشر کرده‌اند.»

بنا بر این گزارش، این روزنامه‌نگار در دادگاه گفته «من به عنوان یک روزنامه‌نگار چطور باید بگویم که دانش یا شعور سیاسی ندارم؟» و رسایی نیز در دادگاه گفته که مخاطبش «زنان داخل کشور نبودند و زنان آن ور آب مدنظرشان بوده است.»

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز درباره آزادی رسانه‌ها که ١٣ اردیبهشت سال جاری منتشر شد، ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۷۷ قرار گرفته است.

یک روزنامه‌نگار ساکن ایران پیش از این به صدای آمریکا گفته که «فشارها بر مطبوعات در ایران» در پی اعتراضات سراسری در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ «بسیار تشدید شده» و انتظار جمهوری اسلامی از رسانه‌ها «تولید بولتن‌های تبلیغاتی است» و به دلیل «تحلیل‌های نقادانه» با عناوینی مبهم مثل «سیاه‌نمایی» تحت فشار قرار می‌گیرند.

همچنین، امیرحسین میراسماعیلی پیش از این به صدای آمریکا گفته که روزنامه‌نگاران مستقل در ایران «تنها هستند» و فعالیت آنها از نظر جمهوری اسلامی «جرم» تلقی می‌شود.

XS
SM
MD
LG