لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۲۳

محکومیت دو روزنامه‌نگار به بیش از چهار سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از ایران


نسیم سلطان‌بیگی (راست) و سعیده شفیعی
نسیم سلطان‌بیگی (راست) و سعیده شفیعی

دادگاه انقلاب اسلامی تهران دو زن روزنامه‌نگار را با اتهامات «اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به «چهار سال و سه ماه زندان» محکوم کرد.

سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار، اعلام کرد که علاوه بر این حکم چهار سال و سه ماه زندان، دادگاه انقلاب اسلامی او و نسیم سلطان‌بیگی را که پیش از این بازداشت شده بودند، برای مدت دو سال «ممنوع‌الخروج» و از عضویت در گروه‌ها منع کرده‌ است.

جلسه دادگاه سعیده شفیعی، نسیم سلطان‌بیگی، و مهرنوش زارعی هنزکی، روز دوازدهم تیر برگزار شده بود.

بر اساس رأی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران که ریاست آن را «ایمان افشاری» به عهده دارد، سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی هر یک به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری برای اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و هشت ماه حبس برای اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم شده‌اند و مهرنوش زارعی هنزکی از این اتهامات تبرئه شده است.

نسیم سلطان‌بیگی، شامگاه ۲۱ دی‌ ۱۴۰۱، هنگام خروج از کشور توسط مأموران اطلاعات سپاه در فرودگاه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود و ۱۷ بهمن با سپردن وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده بود.

همچنین سعیده شفیعی روزنامه‌نگار و نویسنده کتاب‌های «دختر پیچ» و «ایستگاه گورخوانو»، دوم بهمن توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد و ۱۸ بهمن با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در جدیدترین گزارش خود به شورای حقوق بشر این سازمان اعلام کرده که در فاصله ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۷۰ روزنامه‌نگار از جمله ۲۵ زن بازداشت شده‌اند و ۱۶ روزنامه‌نگار هنوز در زندان به سر می‌برند. برخی از این روزنامه‌نگاران بازداشتی احکامی از ١٢ تا ١٨ ماه حبس دریافت کرده‌اند، ممنوع‌الخروج شده‌اند، و اجازه فعالیت روزنامه‌نگاری‌شان لغو شده است.

یک روزنامه‌نگار ساکن ایران پیش از این به صدای آمریکا گفته که «فشارها بر مطبوعات در ایران» در پی اعتراضات سراسری در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ «بسیار تشدید شده» و انتظار جمهوری اسلامی از رسانه‌ها «تولید بولتن‌های تبلیغاتی است» و به دلیل «تحلیل‌های نقادانه» با عناوینی مبهم مثل «سیاه‌نمایی» تحت فشار قرار می‌گیرند.

وزارت امور خارجه آمریکا خواهان آزادی روزنامه‌نگاران ایرانی شده است که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و در ارتباط با پوشش خبری آن، «به ناحق» در ایران بازداشت شده‌اند.

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز درباره آزادی رسانه‌ها که ١٣ اردیبهشت سال جاری منتشر شد، ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۷۷ قرار گرفته است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن به روز‌رسانی فهرست روزنامه‌نگاران زندانی در ایران بار دیگر تاکید کرد که روزنامه‌نگاری جرم نیست و جمهوری اسلامی باید همه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای زندانی را آزاد کند.

XS
SM
MD
LG