لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۳۵

عقب‌نشینی دولت از واگذاری باشگاه پرسپولیس به تامین اجتماعی؛ دو بانک خصوصی وارد مذاکره شدند


باشگاه‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس
باشگاه‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس

به دنبال اعتراضات گسترده بویژه از سوی تشکل‌های صنفی بازنشستگان، مقام‌های جمهوری اسلامی با عقب‌نشینی از تصمیم خود در واگذاری باشگاه پرسپولیس تهران به صندوق‌های بازنشستگی، از عرضه باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به دو بانک خصوصی خبر دادند.

سخنگوی دولت روز چهارشنبه ۲۳ اسفند، با تاکید بر منتفی‌شدن واگذاری پرسپولیس به صندوق‌های بازنشستگی اعلام کرد که دولت برای واگذاری دو باشگاه فوتبال پرسپولیس و استقلال در حال رایزنی با دو بانک غیردولتی است.

علی بهادری جهرمی بدون اشاره به انتقادهای مطرح‌شده از سوی رسانه‌ها، کارشناسان و تشکل‌های صنفی بازنشستگان، دلیل عقب‌نشینی دولت از واگذاری باشگاه پرسپولیس به تامین اجتماعی را «پیداشدن گزینه‌های دیگر» در مجموعه بانک‌های غیردولتی ذکر کرد.

او درعین حال، به نام این دو بانک خصوصی و جزئیات رایزنی‌ها با آنها اشاره‌ نکرد.

از سوی دیگر، کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان، از صدور مجوز دولت برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دو بانک غیردولتی خبر داده است.

کیومرث هاشمی گفت که دولت روز چهارشنبه این مجوز را صادر کرد تا هیات واگذاری، زمینه‌های واگذاری این دو باشگاه به بانک‌های غیردولتی را فراهم کند.

انصراف دولت از تصمیم قبلی‌اش در شرایطی است که هیات وزیران واگذاری باشگاه پرسپولیس به «صندوق بیمه روستاییان و عشایر»، سازمان تامین اجتماعی و «صندوق‌ بازنشستگی کشوری» را به‌ عنوان بخشی از تسویۀ بدهی دولت به این شرکت‌ها تصویب و در روز ۲۱ اسفند ابلاغ کرده بود.

پس از این تصمیم، اتحاد سراسری بازنشستگان با «فروش تحمیلی باشگاه های ورزشی ورشکسته به سازمان تامین اجتماعی» مخالفت کرد.

شورای بازنشستگان ایران هم خطاب به وزیر کار اعلام کرد که «تحمیل این باشگاه به صندوق های ما، نه تنها هیچ افتخاری نیست، بلکه یک تعرض آشکار به منافع صندوق های بازنشستگی است.»

صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، پیشتر گفته بود «در صورتی که افتخار سهام داری پرسپولیس را داشته باشیم با قدرت حاضر می‌شویم.»

مالکیت مشترک و دولتی بودن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس یکی از موانع مهم این دو باشگاه برای دریافت مجوزهای مربوط به باشگاه‌های «حرفه‌ای» در آسیا است که در سال‌های اخیر با توجه به سخت‌گیری‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا به چالشی برای فوتبال ایران تبدیل شده است.

به گزارش رسانه‌های ایران، تاریخ ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ آخرین مهلت باشگاه‌ها برای ارسال مدارک جهت دریافت مجوز حرفه‌ای محسوب می‌شود.

در این حال، تلاش دولت برای واگذاری این دو باشگاه در شرایطی‌ است که بسیاری از ناظران، باشگاه‌های ورزشی به خصوص باشگاه پرسپولیس را «پرهزینه و زیان‌ده» ارزیابی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG