لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۱۷

مزایده سرخابی‌ها بازهم برنده نداشت؛ مزایده بعدی، دو ماه دیگر


پس از سه روز تاخیر در اعلام نتیجه واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که این مزایده هم برنده نداشت.

به نوشته خبرگزاری‌های ایران، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران روز چهارشنبه ششم خرداد اعلام کرد که چهارمین مزایده باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به دلیل «عدم احراز اهلیت متقاضیان» بی‌نتیجه ماند.

این مقام دولتی، علت تاخیر دو روزه در اعلام نتیجه مزایده را «دقت بیش از حد سازمان خصوصی‌سازی و وزرای عضو هیئت واگذاری برای واگذاری سرخابی‌ها» اعلام کرد و گفت که تا دو ماه دیگر مزایده‌ای برای این منظور برگزار نخواهد شد.

بی‌نتیجه ماندن مزایده‌های پیشین و تاخیر در اعلام آخرین مزایده، طی روزهای گذشته شایعاتی را درباره نبود تمایل در وزارت ورزش برای واگذاری این دو باشگاه فوتبال بر سر زبان‌ها انداخت. این در حالیست که نصرالله سجادی، معاون وزیر ورزش، گفت که اگر وزارت ورزش نمی‌خواست، این دو تیم را واگذار نمی‌کرد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم در بخشی از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت که برای واگذاری سرخابی‌ها دو ماه تنفس اعلام می‌شود اما استقلال و پرسپولیس همچنان در اختیار وزارت ورزش و جوانان بوده و این باشگاهها می‌توانند نقل و انتقالات را با همین شکل در این فصل انجام دهند.

دلایل شکست آخرین مزایده

پوری حسینی در مورد دلایل کنار گذاشتن متقاضیان شرکت در مزایده گفت که شرکت توسعه صنعتی نیوان ابتکار دلیل اینکه شرطی را در کنار امضای خود گذاشته بود، از دور رقابت کنار گذاشته شده زیرا براساس قانون پیشنهادهای مشروط قابل قبول نیستند. شرکت سرمایه گذاری سمند هم که برای خرید استقلال پیشنهاد داده به دلیل داشتن همان مشکل که شرکت استیل آذین در مزایده قبل داشت، نتوانست اهلیت را کسب کند. او گفت که به همین دلیل، باشگاه استقلال در این دوره از مزایده برنده ندارد.

در دور قبل مزایده پرسپولیس و استقلال که نتیجه آن ۱۴ اردیبهشت گذشته اعلام شد، شرکت استیل آذین ایرانیان به دلیل «تایید نشدن اهلیت» یکی از سهامداران آن، از مزایده کنار گذاشته شد. این شرکت جدی‌ترین خریدار در دو مزایده اخیر بود.

استیل آذین که در مزایده آخر نیز شرکت کرده بود، باز هم کنار گذاشته شد. آقای پوری‌حسینی درباره این شرکت هم گفت: «مسئولان استیل آذین ایرانیان اعلام کردند در نوبت چهارم مزایده این مشکل را رفع کردند و بررسی‌های اولیه صحت این مطلب را تایید می کرد.»

به گفته او، در فاصله بین مزایده سوم و چهارم ۹۸ درصد سهام استیل آذین ایرانیان به ۸ شخص حقیقی منتقل شده بود، اگرچه این شرکت تا روز دوشنبه این هفته که وزرای هیئت واگذاری تشکیل جلسه دادند، برگه مالیات نقل و انتقال سهام را ارائه نداده بود.

این مقام سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به سند «نقل و انتقال ثمن معامله» و برگه مالیات این نقل و انتقال، گفت: «در طول یک هفته گذشته مالکان استیل آذین اظهارنظرهای مختلفی کردند و ممکن است خدای نکرده جابجایی ۹۸ درصد سهام واقعی نباشد و این امر ما را دچار سردرگمی شدید کرده بود. »

از سخنان پوری حسینی اینگونه بر می‌آید که سازمان خصوصی‌سازی و هیئت واگذاری، فروش ۹۸ درصد سهام استیل آذین در آستانه مزایده را باور نکرده‌اند و آن را صوری دانسته‌اند.

در مزایده چهارم سرخابی‌ها شرکت سرمایه گذاری سمند برای باشگاه استقلال مبلغ ۲۹۰ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان پیشنهاد داده بود. رقم پیشنهادی شرکت آذین استیل یکی از سه خریدار پرسپولیس، ۳۳۲ میلیارد و ۶۸۸ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان بود.

XS
SM
MD
LG