لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۰۰

تصویب انتقال پرسپولیس به تامین اجتماعی؛ بازنشستگان مخالفت هستند، وزیر کار افتخار می‌کند


آرشیو
آرشیو

واگذاری باشگاه پرسپولیس به تامین اجتماعی بابت رد دیون به این سازمان، روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، در دولت تصویب شد تا انتقادات از این تصمیم به اوج برسد.

در این ارتباط دو تشکل مستقل بازنشستگان از این اقدام دولت انتقاد کرده اند. اما وزیر کار می‌گوید واگذاری پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی افتخار بزرگی است.

اتحاد سراسری بازنشستگان اعلام کرد که غارت اموال کارگران و بازنشستگان توسط دولت ادامه دارد و ما با فروش تحمیلی باشگاه های ورزشی ورشکسته به سازمان تامین اجتماعی مخالفت هستیم.

شورای بازنشستگان ایران هم نوشت: «آقای وزیر! بازنشستگان حاضر نیستند از جیب و اندوخته های شان در صندوق ها، خرج باشگاه‌های ورزشی مخصوصاً باشگاه پرهزینه و زیان ده پرسپولیس کنید. چرا جای ما تصمیم می گیرید؟»

این تشکل صنفی اضافه کرد: «حق ندارید از جانب صندوق های بازنشستگی بذل و بخشش کنید. برای کارگران شاغل و بازنشسته، واگذاری و در حقیقت، تحمیل این باشگاه به صندوق های ما، نه تنها هیچ افتخاری نیست، بلکه یک تعرض آشکار به منافع صندوق های بازنشستگی است.»

شورای بازنشستگان ایران تاکید کرد: «اگر این واگذاری ها برای شما افتخار است، برای ما بازنشستگان ظلم و ستم است.»

همچنین رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران گفت که مشخص نيست صولت مرتضوی وزير كار و رفاه دولت است يا وزير ورزش؟

علي دهقان كيا با انتقاد از رویکرد دولت در این موضوع افزود که وزیر کار گفته كه واگذاري پرسپوليس به صندوق های بيمه ای وزارت كار افتخار بزرگی است اما ما به عنوان صاحبان سرمايه سازمان تامين اجتماعی با صدای بلند و رسا می گوييم با تمام ارادتی كه به اين باشگاه داريم، اين افتخار را نمی خواهيم.

او تاکید کرد در شرایطی که بازنشستگان در تامين هزينه های زندگی خود درمانده‌اند، دلیل ندارد سرمایه آنها در جایی که عايدی ندارد، هزينه شود.

این مخالفت‌ها در حالی است که وزیر کار روز سه شنبه ۱۵ اسفند، مدعی شده بود که «در صورت واگذاری سهام پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی، صندوق های ما تمام قد و با قدرت حاضر خواهند شد. این کار را با طیب خاطر انجام می دهیم.»

تصمیم دولت همچنین با واکنش‌های مختلفی در تلویزیون جمهوری اسلامی نیز مواجه شد و براساس ویدیوهای منتشر شده یک مجری در یک برنامه زنده گفت که «حقوق بازنشستگان را ندارید بدهید، ۲ هزار میلیارد تومان چک برای فوتبال صادر می‌کنید؟»

روزنامه «هفت صبح» چاپ تهران هم در واکنش به این موضوع، در گزارشی با تیتر «شما هنوز خسته نشدید» از رویکرد دولت انتقاد کرد و نوشت که ملاحظات امنیتی پیرامون این باشگاه‌ها وجود دارد و تا وقتی آن ملاحظه امنیتی هست، که بعید است به این زودی‌ها برطرف شود، تنها راه چاره همین واگذاری به نهادهای پولدار است.

در این بین، وزارت ورزش سعی کرد تا پای خود را از این ماجرا بیرون بکشد و تنها نظاره‌گر اتفاقات باشد. در همین ارتباط، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش و جوانان روز دوشنبه ۱۴ اسفند، گفته بود که وزارت ورزش دنبال تیم‌داری و باشگاه‌داری نیست و جزء وظایف این وزارتخانه نیست.

محمد شروین اسبقیان تاکید کرده بود که وزارت ورزش دستگاه ناظر بر عملکرد باشگاه‌ها است و پیگیر می‌شود که این اتفاق زودتر بیفتد تا تکلیف دو باشگاه پرسپولیس و استقلال مشخص شود.

زمزمه این واگذاری در ماه‌های اخیر همواره مطرح بوده و نگرانی‌ها در مورد آن باعث شد تا در روز ۱۲ بهمن، کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور نسبت به واگذاری ۸۰ درصد سهام پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی اعتراض کند.

این کانون نوشت که داشتن مالکیت این باشگاه برای تأمین اجتماعی یک تهدید بزرگ است.

با تمام این انتقادات و نگرانی‌ها در نهایت روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه هیات دولت، واگذاری پرسپولیس به تامین‌اجتماعی را به‌ عنوان بخشی از تسویۀ بدهی دولت به این شرکت تصویب کرد و به‌زودی، پرسپولیس در اختیار این سازمان قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG