لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۴:۱۳

روسیه طرح صلح پیشنهادی اوکراین را رد کرد


سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه ای که روز جمعه دهم فروردین منتشر شد، طرح پیشنهادی صلح اوکراین را «بیهوده» توصیف کرد که به ادعای او «بر اساس تصورات غیرقابل قبولی مانند عقب نشینی مسکو از مناطقی است که تصرف کرده است.»

او به روزنامه «ایزوستیا» گفت که نشست پیشنهادی صلح تا زمانی که پایه‌های اساسی آن تغییر نکند، از جمله اجازه دادن به روسیه برای مشارکت، موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

سرگی لاوروف با ادعای آمادگی مسکو برای مذاکره اشاره کرد که این موضوع بر اساس «فرمول صلح زلنسکی» نخواهد بود.

این مقام روسی اضافه کرد: «چگونه یک سیاستمدار جدی در واشنگتن، بروکسل، لندن، پاریس یا برلین می تواند بگوید که هیچ جایگزینی برای فرمول زلنسکی وجود ندارد.»

از جمله جزییات طرح صلح اوکراین، خروج روسیه از سرزمین‌هایی که تصرف کرده است، از جمله شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ میلادی ضمیمه آن کشور شد، و نیز احیای مرزهای اوکراین پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی»‌است.

این طرح همچنین خواستار تعیین چارچوبی برای پاسخ گویی روسیه به دلیل حمله به این کشور در اسفند سال ۱۴۰۰ است. حمله روسیه به اوکراین و تصرف مناطقی از این کشور، انتقاد اکثر کشورهای جهان را به همراه داشته است.

در این حال، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، هرگونه مذاکره با مسکو بر مبنایی غیر از این طرح صلح را رد کرده است.

سرگی لاوروف در مصاحبه خود با ایزوستیا همچنین گفت که با مقامات و دیپلمات‌های سوئیس ملاقات کرده و به او اطمینان داده‌ شده که نشست صلحی که برن میزبانی آن را پذیرفته است، شامل مشارکت روسیه و بر اساس شرایط واقع‌بینانه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG