لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۳۲

درخواست زلنسکی برای «تحویل سریع جنگنده‌های اف -۱۶» به اوکراین؛ پوتین به غرب هشدار داد


یک جنگنده‌ اف -۱۶. آرشیو
یک جنگنده‌ اف -۱۶. آرشیو

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه گفت تقویت دفاع هوایی کشورش و «تحویل سریع جنگنده‌های اف -۱۶» به کی‌یف برای استفاده در برابر تهاجم روسیه ضروری است.

زلنسکی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «هیچ توضیح منطقی برای اینکه چرا پاتریوت‌ها، که در سراسر جهان فراوان هستند، هنوز آسمان خارکیف و دیگر شهرها و مناطق مورد حمله تروریست‌های روسی را پوشش نمی‌دهند، وجود ندارد.»

او گفت: «ما هر روز برای حفاظت بهتر از مردم خود و اوکراین کار تلاش می‌کنیم.»

همزمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اواخر روز چهارشنبه گفت: روسیه هیچ طرحی برای حمله به هیچ یک از کشورهای ناتو ندارد و به لهستان، کشورهای حوزه بالتیک یا جمهوری چک حمله نخواهد کرد، اما اگر غرب جنگنده های اف -۱۶ را در اختیار اوکراین قرار دهد، این جنگنده‌ها توسط نیروهای روسیه سرنگون خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر گفته است ایالات متحده آموزش خلبان‌های اوکراینی برای پرواز با اف-۱۶ را به عنوان بخشی از تلاش چندملیتی برای ارائه جت‌های پیشرفته به اوکراین آغاز خواهد کرد.

زلنسکی سال گذشته در دانمارک گفت تحویل آتی جت‌های جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا به او اطمینان خاطر داده است که کشورش می‌تواند به تهاجم روسیه پایان دهد.

مارک روته، نخست وزیر هلند، نیز سال گذشته در جریان سفر ولودیمیر زلنسکی به کشورش گفت که هلند و دانمارک پس از فراهم شدن شرایط، قطعاً جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین خواهند داد.

روته گفت هلند در مجموع ۴۲ فروند اف-۱۶ دارد، اما هنوز زود است که بگوییم آیا همه آنها به اوکراین منتقل می‌شوند یا خیر.

او در کنفرانس خبری مشترک با زلنسکی در پایگاه هوایی نظامی در آیندهوون گفت: «می‌توانیم اعلام کنیم که هلند و دانمارک در همکاری با ایالات متحده و سایر شرکا متعهد به انتقال هواپیماهای اف-۱۶ به نیروی هوایی اوکراین هستند.»

تعهد هلند و دانمارک اولین وعده واقعی پس از موافقت ایالات متحده با درخواست آنها برای تحویل جت‌های جنگنده اف-۱۶ به اوکراین است.

XS
SM
MD
LG