لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۲۰

ابراز نگرانی مقامات آمریکا از شرایط جسمانی آرمیتا گراوند؛ فشارهای امنیتی به خانواده و اطرافیان ادامه دارد


آرمیتا گراوند
آرمیتا گراوند

با گذشت ۶ روز از حادثه منجر به مجروحیت و کما برای آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله ایرانی، نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی همچنان از درز هرگونه اخبار و اطلاعات درباره این حادثه جلوگیری می‌کنند.

عفو بین‌الملل روز جمعه ۱۴ مهر با انتقاد از مخفی‌کاری حکومت ایران در این زمینه، خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره «جراحت وخیم» آرمیتا گراوند شد و به استناد گزارش‌های منتشرشده و وجود شواهد متعدد درباره مخفی‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی در این‌باره، تاکید کرد که آرمیتا گراوند پس از حمله یک مامور اعمال حجاب اجباری به کما فرو رفته است.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز روز جمعه همزمان با انتشار پیام تبریک بابت اهدای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ به نرگس محمدی، از حمله «پلیس امنیت اخلاقی» به آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله به بهانه «بی‌حجابی» ابراز تاسف کرد و آن را «هولناک» خواند و گفت:«ایالات متحده همچنان به حمایت خود از تلاش‌های ایرانیان برای دفاع از آینده خود، آزادی بیان، برابری جنسیتی، و پایان‌دادن به خشونت جنسیت‌محور علیه زنان و دختران در همه‌جا ادامه می‌دهد.»

لیندا تامس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل هم با اشاره به برخورد ماموران حکومتی با یک دختر نوجوان ایرانی به بهانه «حجاب» و بستری شدن این دختر در بیمارستان در شبکه اجتماعی«ایکس» نوشت: «از گزارش‌هایی مبنی بر تعرض پلیس جمهوری اسلامی به آرمیتا گراوند ۱۶ ساله وحشت زده شدم. همانطور که ایرانیان شجاعانه برای زن، برای زندگی و برای آزادی می‌جنگند ما نیز همچنان در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم.»

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در«ایکس» به حمله به آرمیتا گراوند واکنش نشان داد و ضمن اعلام انزجار، آن را مشابه حمله‌ای دانست که به کشتن مهسا امینی در یکسال پیش منجر شد.

رها بحرینی، پژوهشگر حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل، در زمینه پنهان‌کاری حکومت در موضوع برخورد با آرمیتا به صدای آمریکا گفت:«گسیل همه دستگاههای تبلیغاتی حکومت در اولین روزهای پس از وقوع حادثه برای آرمیتا با هدف پنهان کردن حقیقت و همچنین فشار به خانواده آرمیتا به این نگرانی دامن می‌زند که آرمیتا گراوند هم قربانی خشونت حجاب اجباری شده باشد.»

او با تاکید بر لزوم اقدامات بیشتر بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت «فاجعه‌بار» زنان و دختران در جمهوری اسلامی افزود: «عفو بین‌الملل خواستار فشار جامعه جهانی به مقامات جمهوری اسلامی شده تا ابعاد حادثه رخ داده برای آرمیتا گراوند به درستی روشن شود.»

از سوی دیگر اما خبرگزاری دولتی ایرنا، روز جمعه ۱۴ مهر مصاحبه‌ای از پدر و مادر آرمیتا را پخش کرد که در آن ویدیو مادر آرمیتا گراوند مدعی شد که هر روز به همراه همسرش بدون هیچ محدودیتی با دخترشان ملاقات می‌کنند.

او در این ویدیو همچنین اخبار منتشر شده درباره بازداشت شدنش را تکذیب کرد و گفت:«دوست ندارم هیچ عکس و فیلمی از دخترم در فضای مجازی منتشر شود.»

پدر آرمیتا گراوند نیز از همه خواست، شایعه‌سازی نکنند.

همزمان سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» به نقل از منابع مطلع اعلام کرد:« پدر آرمیتا گراوند روز جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ بعد از انجام مصاحبه تلویزیونی اجازه پیدا کرده تا برای مدت بسیار کوتاهی دخترش را از نزدیک ببیند. به گزارش هه‌نگاو، تیم معالج آرمیتا گراوند تاکنون از ارائه هرگونه اطلاعات در خصوص وضعیت سلامت آرمیتا، حتی به پدر و مادر او، خودداری کرده‌اند. پیشتر خبرهایی منتشر شده بود که نهادهای حکومتی حتی به پدر و مادر آرمیتا گراوند نیز اجازه ملاقات نمی‌دهند.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز پایه یازدهم هنرستان دولتی «عروه‌الوثقی» در منطقه ۱۱ تهران است که نهم مهرماه هنگام بازگشت از مدرسه در حادثه‌ای در ایستگاه متروی «شهدای تهران» بی‌هوش و در بیمارستان فجر، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارتش، بستری شد.

برخی گزارش‌ها حاکی است ماموران حکومتی مترو موسوم به «حجاب‌بان» که از «ابتکارات» شهرداری تهران است، این دختر نوجوان را به خاطر بی‌حجاب بودنش هل داده‌اند و او براثر برخورد سرش به میله به کما رفته است.

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG