لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۳۹

ایرانیان در پیام‌های خود به نرگس محمدی «آزادی‌خواهی» و «استقامت او در مبارزه» را ستودند


اهدای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، با استقبال بسیاری از چهره‌ها و فعالان و نیز تشکل‌ها و سازمان‌های سیاسی، مدنی، صنفی و حقوق بشری مواجه شده است.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، نوشت: «پس از ۲۰ سال، کمیته‌ نوبل، بار دیگر یک ایرانی را برای اهدای جایزه برگزید» و اضافه کرد: «نرگس محمدی، سخنگوی شریف کانون مدافعان حقوق بشر، به درستی سزاوار دریافت این جایزه بود. او سال‌ها عمر و زندگی خود را برای مبارزه در راه آزادی‌خواهی، برابری طلبی و پاسداری از حقوق بشر صرف کرد، و امروز به جای اینکه بتواند دستاوردهای مبارزه‌اش را ببیند پشت میله‌های زندان است.»

خانم عبادی همچنین در گفت وگوی اختصاصی با صدای آمریکا گفت جایزه نوبل صلح نرگس محمدی یعنی دنیا مبارزه زنان ایرانی را دیده است.

شاهزاده رضا پهلوی نیز اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را «به رسمیت شناختن جنبش زن، زندگی، آزادی» توصیف کرد. او در پیامی در شبکه «ایکس» نوشت: « امیدوارم اهدای این جایزه به تغییر سیاست غرب به سمت ارائه ابزارهای ملموس برای حمایت حداکثری از مردم ایران و انقلاب ملی آنها منجر شود و صرفاً به عنوان یک حرکت نمادین برای منحرف کردن توجه‌ها از مماشات با این رژیم جنایتکار عمل نکند.»

همچنین حامد اسماعیلیون، عضو انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲، در واکنش به اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی گفت: «آن‌چه از شما می‌توان آموخت پیگیری و استقامت در مبارزه است. حاکمان تاریک‌اندیش کشور ما نتوانستند و نمی‌توانند مبارزه‌ شما را برای حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، برای آزادی و عدالت و شان و کرامت آدمی، با درفش و زندان متوقف کنند.»

او اضافه کرد: «افکار عمومی، بی‌تردید خواهان آزادی شما و تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی است و وظیفه‌ همه‌ دولت‌های دموکراتیک می‌دانم که با فشار سیاسی به جمهوری اسلامی، آزادی شما را از زندان ممکن کنند و امکان حضور شما برای دریافت جایزه فراهم شود.»

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، هم در واکنش به اعطای این جایزه به خانم محمدی در کانال تلگرامی خود نوشت: «او از داخل زندان هم دست از تلاش برای حقوق بشر و دموکراسی برنداشت.»

او اهدای این جایزه را به نرگس محمدی و‌ «تمام آزادیخواهانی که با پلیدی و ظلم و تباهی برای فردایی روشن مبارزه می‌کنند» تبریک گفت.

نازنین بنیادی، فعال حقوق بشر و بازیگر سینما، نیز نرگس محمدی را «مدافع سرسخت و پیگیر حقوق بشر در ایران» توصیف کرد که به دلیل فعالیت‌های شجاعانه‌اش زندانی است.

عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران در واکنش به اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، آن را «نمادی از پیروزی زن بر زن‌ستیزی» توصیف کرد و افزود : «استقامت جواب خواهد داد، ایستادگی و پیگیری و شهامت جواب خواهد داد. جهان صدای فریادهای ما را خواهد شنید.»

مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی، که در بازداشت گشت ارشاد کشته شد، به شبکه رسانه‌ای «آن‌ آر کی» نروژ گفت که اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، «اقدام صحیحی» بود و افزود: «نرگس محمدی، الگوی شجاعت است، او افتخار ماست.»

خانم افتخاری افزود: «ما هزاران زن مانند او در ایران داریم که در جهان ناشناخته هستند، اما از شکنجه جان سالم به در برده‌اند.»

او جهانیان خواست تا تلاش بیشتری برای زنان ایران انجام دهند و اضافه کرد: «باید برای آزادی نرگس محمدی از زندان تلاش کرد.»

امجد حسین‌پناهی، فعال سیاسی و برادر رامین حسین‌پناهی فعال سیاسی اعدام‌شده توسط جمهوری اسلامی، با انتشار عکسی از نرگس محمدی در کنار مادرش «دایه شریفه»، اهدای جایزه صلح نوبل را به خانم محمدی و تمام مبارزان راه عدالت و تحقق جامعه‌ای آزاد تبریک گفت.

سازمان حقوق بشر ایران با استقبال از اعطای این جایزه به خانم محمدی، ابراز امیدواری کرد که جایزه صلح نوبل، «توجه بیشتر جامعه جهانی به مبارزه مردم ایران برای تحقق حقوق بنیادین بشر را در پی داشته باشد.»

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، هم اشاره کرد: «نرگس محمدی بیش از ۲۵ سال با آپارتاید جنسیتی، مجازات اعدام و تبعیض علیه اقلیت‌ها مبارزه کرده و هزینه هنگفتی در این راه پرداخته است.»

او اضافه کرد: «اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی به رسمیت شناختن مبارزه مردم ایران برای احقاق حقوق بنیادین‌شان است. اعطای این جایزه در روزی که آرمیتا گراوند به‌دلیل نداشتن حجاب اجباری در کما به سر می‌برد، یادآور ستمی است که زنان و دختران ایرانی روزانه از طرف جمهوری اسلامی با آن مواجه‌اند.»

آرش صادقی، فعال حقوق بشر و زندانی سابق سیاسی، با تبرکی به نرگس محمدی نوشت: «این جایزه متعلق به تمام زنان و مردانی است که مقاومت را زندگی کردند، مقاومت برای دستیابی به جامعه‌ای که در آن هیچکس به خاطر جنسیت، بیان عقاید و اندیشه‌هایش مجازات نشود و هر فردی، با هر قومیت، بینش یا باوری، سهمی برابر با دیگران از این خاک داشته باشد.»

دریا صفایی، قانونگذار ایرانی‌تبار در پارلمان بلژیک، گفت جایزه صلح نوبل امسال به نرگس محمدی و همه زنان ایرانی تعلق گرفت، زنان شجاعی که با دست خالی علیه «هیولای آیت‌الله‌ها» می‌جنگند و تمام دنیا را با شجاعت‌شان متحیر می‌کنند. به گفته خانم صفایی، مبارزه زنان ایرانی تا تحقق پیروزی ادامه خواهد یافت.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به نام زن، زندگی، آزادی (ژن، ژیان، ئازادی)، تبریک به نرگس محمدی برای جایزه صلح نوبل، آرزوی آزادی برای تمام مردم ایران و صدایی برای حقانیت.»

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر و زندانی سابق سیاسی، هم در همین شبکه اجتماعی، با اشاره به اینکه «۴۴ سال از مبارزه بی‌امان زنان در برابر حکومت زن ستیز جمهوری اسلامی گذشته است»، نوشت: «قطعا توجه به حقوق بشر، حقوق زنان و اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، صدای حق خواهی «زن، زندگی، آزادی» را رساتر و امید به پیروزی، احقاق حقوق بشر و برقراری عدالت را بیشتر خواهد کرد.»

ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، هم در پستی اینستاگرامی نوشت: « آزادی خواهد آمد، به گواه رد قدم‌هایی که زنی چون تو بر این خاک به جا گذاشت. آزادی خواهد آمد چون زنی مثل تو حبس‌شدنی نبود.»

ابی، خواننده سرشناس ایرانی در واکنش به اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی در حساب اینستاگرام خود نوشت: «مگر می‌شود آزادی را زندانی کرد؟». ابی با اشاره به اینکه این دومین جایزه صلح نوبل برای مبارزان آزادیخواهانه زنان ایرانی در ۴۵ سال «حکومت زور و فساد اسلامی» است خطاب به خانم محمدی گفت: «راهت پر رهرو و جانت در امان باد.»

همچنین شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، «دریافت این جایزه ارزشمند حقوق بشری را به نرگس محمدی و همه هموطنان و عدالتخواهان در سراسر جهان تبریک» گفت.

شورای بازنشستگان ایران هم نوشت: «خانم محمدی به‌ دلیل فعالیت‌های مدنی خود از جمله انتقاد از سرکوب اعتراضات مردم، حمایت از زندانیان سیاسی، مخالفت با مجازات اعدام و دفاع از حقوق شهروندان در دو دهه اخیر بارها روانهٔ زندان شده و هم‌اکنون نیز در زندان است.»

محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری، نیز با تبریک به نرگس محمدی ابراز امیدواری کرد که «این جایزه برای تمام ملت ایران گشودن راه آزادی، آسایش، رفاه و صلح باشد.»

گلشیفته فراهانی، بازیگر مشهور ایرانی هم در پستی در حساب اینستاگرام خود دریافت جایزه صلح نوبل را به نرگس محمدی تبریک گفت و او را «یکی از شجاع‌ترین زنان جهان» خواند.

همچنین، کتایون ریاحی، بازیگر در استوری اینستاگرام خود خبر اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را به اشتراک گذاشت و نوشت: «افتخاری که در بند است.»

خانم ریاحی از نخستین هنرمندانی بود که حجاب اجباری را از سر برداشت و از اعتراضات مردم ایران حمایت کرد و مدتی نیز بازداشت شد.

مهسا پیرایی، فرزند مینو مجیدی، از کشته شدگان اعتراضات سال گذشته، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شادباش به نرگس محمدی، آموزگارِ مبارزه و مقاومت، شادباش به زنان، شادباش به ایرانیان آزادیخواه.»

شادی صدر، وکیل حقوق بشر، هم نوشت: «قتی نماینده کمیته جایزه صلح نوبل درباره هزینه‌های سنگین شخصی که نرگس محمدی برای مبارزه شجاعانه‌اش پرداخته، گفت، با خودم فکر کردم چند نفر از ما حاضر بودیم از دیدن بزرگ شدن فرزندان‌مان به خاطر مبارزه بگذریم؟»

خانم صدر افزود: «برای من، درخشان‌ترین بخش کارنامه نرگس، مبارزه‌اش برای لغو مجازات اعدام است.»

عبدالله مومنی، فعال سابق دانشجویی، نیز نوشت: «نرگس محمدی که با شجاعت مدنی، پنجه در پنجه استبداد انداخت و مدافع راستین حقوق بشر است؛ برنده جایزه صلح نوبل شد. مبارک باد بر همه آزادیخواهان و ایرانیان.»

همچنین عمار ملکی، استاد دانشگاه و مدیر موسسه پژوهشی گمان، ساکن هلند، نوشت: نرگس محمدی یقینا برازنده این جایزه بود و می‌تواند صدای رسای انقلاب زن زندگی آزادی شود.»

سعید دهقان، وکیل ساکن کانادا، نیز با اشاره به این‌که «گوینده‌ حقیقت» را می‌‌توان چندصباحی حبس کرد، اما «حقیقت» را هرگز، نوشت: «جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، جایزه‌ شکستن سکوت، احترام به حقیقت و جستجو برای عدالت است. این پیروزی بزرگی است برای جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران.»

محمد آقازاده، روزنامه نگار در تهران، هم خانم محمدی را «شایسته ترین چهره برای گرفتن این جایزه» نامید و نوشت که او شخصی است که «تمام زندگی‌اش را با رنج زیاد، فدای سعادت جمعی می‌کند؛ به دور از هیاهو و قدرت‌طلبی. او از خودش هزینه می‌کرد و نه از دیگران. او نماد تمام ایرانیان و تجسم زن_زندگی_آزادی است.»

محمدکریم آسایش، فعال صنفی حقوق معلمان هم نوشت: «نوبل صلح برای نرگس محمدی برای سال‌ها مبارزه علیه حجاب اجباری، خشونت علیه زنان، حکم اعدام، شکنجه و سلول انفرادی، بنیادگرایی دینی و سرکوب مردم بوده است.»

آقای آسایش اضافه کرد: «او همه جا بود.کنار مادران دادخواه، خانواده زندانیان، کارگران، معلمان، فعالان زنان و افغانستانی‌ها.»

فرج سرکوهی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، نیز نوشت: « نرگس محمدی قامت‌ استوار مبارزه برای برابری، دموکراسی، عدالت و حقوق بشر است. نوبل صلحِ او، جنبش مردمِ ایران را نیرومندتر و پرتوان‌تر کرد.»

فرامرز اصلانی، خواننده هم در واکنش به اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، آن را «افتخاری بزرگ برای همه مردم ایران به خصوص بانوان شکست‌ناپذیر ایران» خواند و گفت این جایزه خاری است در چشم کسانی که مقام والای زن در اجتماع را نادیده می‌گیرند.

هشت زندانی سیاسی در ایران نیز خطاب به نرگس محمدی نوشتند: اعطای جایزه بین المللی صلح نوبل به شما، برای ما و تمام ملت ایران به ویژه زنان و دختران، سرمایه‌ای ملی و حاصل صبر، مقاومت، پایداری و مبارزه برای رفع هرگونه تبعیض و نابرابری و نقض حقوق شهروندی است.

مصطفی تاجزاده، امیرسالار داوودی، حسین رزاق، آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، سعید مدنی، نوید میهن‌دوست، و محمد نجفی در پیام خود گفتند امید داریم این رخداد، فرصتی نو برای تداوم تلاش‌های آزادی‌خواهانه به سوی کسب حق تعیین سرنوشت و تحقق آرمان‌های جنبش «زن، زندگی،آزادی» و ارتقای حقوق شهروندی و تعهد به حقوق بشر در راستای منافع ملی را فراهم آورد.

XS
SM
MD
LG