لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۲۳

نرگس محمدی در زندان نیز از فعالیت‌ برای حقوق‌بشر دست نکشیده است


 نرگس محمدی
نرگس محمدی

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ شد.

کمیته جایزه صلح نوبل در نروژ، صبح روز جمعه ۱۴ مهر، خانم محمدی، سخنگوی زندانی کانون مدافعان حقوق بشر، را به خاطر «فعالیت‌های خستگی‌ناپذیرش برای دفاع از حقوق بشر» به عنوان دریافت کننده این جایزه اعلام کرد.

نرگس محمدی، پس از شیرین عبادی، دومین ایرانی است که موفق به دریافت این جایزه معتبر جهانی شده است.

خانم عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، دو دهه پیش، در مهر سال ۱۳۸۲، به خاطر فعالیت‌هایش برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران، برنده جایزه صلح نوبل شد.

نرگس محمدی در ایران بارها زندانی شده است. او در‌ مهر سال ۹۹، پس از تحمل پنج سال زندان آزاد شد، اما با تشکیل پرونده جدید، در خرداد ۱۴۰۰ به اتهام‌هایی مانند «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا»، به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری و ۳۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

این فعال حقوق بشر دوباره از آبان ۱۴۰۰ زندانی شد. او در یک سال گذشته نیز از زندان بارها به مسائل مختلف اعتراض کرده و به دلیل موضع‌گیری‌هایش، به «فعالیت تبلیغی» علیه نظام جمهوری اسلامی محکوم شده است.

مجازات‌های قوه قضائیه علیه نرگس محمدی با دادن یک حکم جدید دیگر به ۱۰ سال و ۹ ماه زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق افزایش پیدا کرد.

خانم محمدی، هنوز نیز از داخل زندان به فعالیت های حقوق بشری خود ادامه می‌دهد.

نرگس محمدی در اردیبهشت سال جاری، جایزه جهانی «آزادی مطبوعات» را به طور مشترک با نیلوفر حامدی و الهه محمدی، روزنامه‌نگاران زندانی از یونسکو گرفت و در خرداد، برنده جایزه «آزادی نگارش» از سوی انجمن قلم آمریکا شد.

XS
SM
MD
LG