لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۲۰

اختصاصی؛ وزارت خارجه آمریکا درباره مرگ زندانی دوتابعیتی در اوین: دنبال اطلاعات تکمیلی هستیم


زندان اوین
زندان اوین

در پی جان باختن یک شهروند دوتابعیتی ایرانی آمریکایی در زندان اوین، یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که این وزارتخانه فعلا «به دلیل ملاحظات حفظ حریم خصوصی» از اظهارنظر خودداری می‌‌کند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه سوم مهر در واکنش به گزارش‌ها درباره جان باختن فرامرز جاویدزاد در زندان اوین به فرهاد پولادی، خبرنگار صدای آمریکا، گفت: «ما از گزارش‌ها مبنی بر مرگ یک فرد در یکی از زندان‌های ایران مطلع هستیم و به دنبال اطلاعات تکمیلی هستیم. به دلیل ملاحظات حفظ حریم خصوصی، در حال حاضر هیچ اظهارنظر دیگری نمی‌کنیم.»

فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی دوتابعیتی ایرانی آمریکایی زندانی در ایران که دچار بیماری‌های «قلبی، دیابت، و خونریزی معده» بود، در اوین جان باخت. منابع حقوق بشری دلیل مرگ او را عدم رسیدگی پزشکی عنوان کرده‌اند.

در پی جان باختن فرامرز جاویدزاد در زندان اوین، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «تعلل مسئولان زندان در اعزام وی به بیمارستان» را از مهمترین عوامل درگذشت او اعلام کرد.

بنا بر گزارش‌ها فرامرز جاویدزاد جمعه ۳۱ شهریور دچار «خونریزی معده و افت شدید فشار خون» شده بود، اما روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران با «تکذیب» علت فوت، آن را «فضاسازی رسانه‌های معاند» نامید و ادعا کرد که این زندانی «به دلیل سابقه بیماری در دستگاه گوارش پنج نوبت به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شده» و روز اول مهر «پس از وخامت حال» به بهداری منتقل شده و با وجود اقدامات پزشکی، «فوت کرده است.»

جان باختن زندانیان تحت بازداشت در زندان‌های جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها سابقه داشته و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی نسبت به عدم رعایت حق درمان زندانیان در ایران هشدار داده‌اند.

یکی از زندانیان شناخته‌شده که بنا بر گزارش‌های پیشین، مقامات زندان از درمان موثر او جلوگیری می‌کنند، فاطمه سپهری است که نقض حق درمان موجب پیشرفت بیماری او در زندان وکیل‌آباد مشهد شده است.

یک منبع آگاه از وضعیت فرامرز جاویدزاد به هرانا از «کارشکنی و تعلل مسئولان زندان برای رسیدگی پزشکی مکفی و به موقع» بر خلاف «موافقت قاضی پرونده با اعزام» این شهروند یهودی ۶۳ ساله به مراکز درمانی بیرون از زندان» خبر داده است.

بنا بر این گزارش، فرامرز جاویدزاد با شکایت نهاد حکومتی «ستاد اجرایی فرمان امام» تحت نظارت علی خامنه‌ای و «توسط مأموران وزارت اطلاعات» بازداشت شده بود. هرانا گزارش داده که این شهروند دوتابعیتی «پس از تحمل حدود سه ماه» بازداشت در سلول انفرادی، از بند ۲۰۹ اوین به بند عمومی این زندان برده شده و «افرادی که او را در زندان» دیده‌اند، «وضعیت جسمی و روحی او را نامناسب» توصیف کرده‌اند.

این نخستین بار نیست که شهروندان تحت بازداشت در ایران جان خود را از دست می‌دهند. چنان که در سال گذشته علاوه بر کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد که موج گسترده‌ای از اعتراضات سراسری را در پی داشت، جواد روحی، معترض بازداشت‌شده نیز در زندان جان باخته است.

هم‌زمان با انتشار خبر جان باختن این زندانی دوتابعیتی در زندان، خواهر دادخواه جواد حیدری، گفته است که مقامات قضایی برادر دیگرش مرتضی را که در چهارمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد، با برانکارد به سلول انفرادی انتقال داده‌اند.

XS
SM
MD
LG