لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۲۰

نتایج یک پژوهش: افزایش ۷۵ درصدی اعدام در ایران پس از کشته شدن مهسا امینی


آمار اعدام در جمهوری اسلامی همواره یکی از بالاترین آمارها در سطح جهان است
آمار اعدام در جمهوری اسلامی همواره یکی از بالاترین آمارها در سطح جهان است

گزارش تحقیقی پایگاه داده‌های باز ایران نشان می‌دهد که آمار اعدام در جمهوری اسلامی پس از کشته شدن مهسا امینی ۷۵ درصد افزایش داشته است.

پایگاه داده‌های باز ایران در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۲ شهریور منتشر کرده، با استناد به داده‌های سازمان حقوق بشر ایران، اعلام کرده است که از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۶۵۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

این در حالی است که بنا بر این گزارش، داده‌های آماری در مورد اعدام‌شدگان بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میلادی میانگین ۳۷۴ اعدام در سال را نشان می‌دهد.

بنابر این گزارش، از میان ۶۵۴ شهروند اعدام شده، ۱۶۴ نفر در فاصله ۲۶ شهریور تا ۱۱ دی‌ (پایان سال ۲۰۲۲ میلادی) و ۴۹۰ نفر از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تا کنون اعدام شده‌اند. به این ترتیب در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی (۲۵ شهریور) افزایش ۷۵ درصدی در تعداد اعدام شدگان قابل مشاهده است.

در این گزارش پیش‌بینی شده که چنان‌چه اعدام‌ها با همین روند ادامه پیدا کند، تعداد اعدام‌ها تا پایان سال میلادی ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۲) به ۷۲۱ تن خواهد رسید که بالاترین رقم در ۸ سال گذشته خواهد بود.

مقایسه تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ با سال ۲۰۱۷ نشان از رشد دو برابری این نوع مجازات در ایران دارد. بنا بر آمار منتشر شده، میانگین ماهانه اعدام در سال ۲۰۱۷، ۳۱ اعدام در ماه و در سال ۲۰۲۳، ۶۱ اعدام در ماه بوده است.

نهادهای حقوق بشری در ایران فعالیت آزادانه ندارند و مقامات رسمی نیز آمار رسمی اعدام‌ها را اعلام نمی‌کنند و در رسانه‌های رسمی تنها به مواردی از اعدام‌ها اشاره می‌شود. از این رو، شمار دقیق اعدام‌ها توسط جمهوری اسلامی ایران روشن نیست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تابستان امسال در جدیدترین گزارش خود به شورای حقوق بشر این سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، خواهان توقف فوری اعدام‌ها شده بود. طبق گزارش آنتونیو گوترش، اعدام ۵٨۲ ایرانی در سال ۲۰۲۲ حاکی از افزایشی ۷۵ درصدی در تعداد احکام اجرا شده نسبت به سال قبل‌تر است که ٣٣٣ نفر بود.

رها بحرینی، پژوهشگر امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل پیش از این درباره افزایش اعدام‌ها در ایران به بخش فارسی صدای آمریکا گفته که جمهوری اسلامی تعداد بسیاری را در صف اعدام قرار داده و فشار جهانی برای مقابله با آن باید اضافه شود.

XS
SM
MD
LG