لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۱۶

بازرسی‌ اولیه هواپیمایی یونایتد از بوئینگ‌های ۷۳۷ مکس، نگرانی‌ها را درباره مشکلات فنی تشدید کرد


هواپیمایی یونایتد روز دوشنبه در بازرسی‌های اولیه بوئینگ‌های ۷۳۷ مکس زمین‌گیر شده، «پیچ و مهره‌های شل‌شده» و سایر موارد نقص‌ فنی را کشف کرد؛ یافته‌هایی که به عنوان بخشی از بازرسی فنی، پرسش‌هایی را درباره «مشکلات روشمند احتمالی» در سری مکس از هواپیماهای بوئینگ، ایجاد می‌کند.

واشنگتن‌پست نوشت، پس از حادثه پرواز خطوط هوایی آلاسکا، اداره فدرال هوانوردی آمریکا دستور بازرسی بیش از ۱۰۰ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را صادر کرد. این دستور باعث زمین‌گیر شدن ۱۷۱ فروند از این هواپیماها شد.

در شرایطی که برخی از پیچ‌ها نیاز به سفت‌کردن بیشتر دارند، این یافته‌ها ممکن است چالش‌های بوئینگ را وخیم‌تر کند زیرا شرکت بوئینگ تلاش می‌کند تا شهرت خود را پس از مشکلات بوئینگ مدل مکس قبلی ـ که منجر به کشته شدن ۳۴۶ تن شد‌ ـ بازیابد.

در حالی که مقامات شرکت بوئینگ هنوز درباره مشکلات مطرح شده اظهار‌نظری نکرده‌اند، اداره فدرال هوانوردی آمریکا بازرسی‌هایی را با استفاده از راهنمایی‌های بوئینگ تایید کرده که بر ۱۷۱ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ زمین‌گیر شده ـ در بحبوحه تحقیقات جاری ـ تاثیر می‌گذارد.

روز جمعه ۱۵ دی‌ماه، بست مربوط به تکه‌ای از این هواپیما پس از برخاستن از پورتلند، اورگان در مسیر انتاریو، کالیفرنیا جدا شد و خلبانان به علت کاهش فشار داخل هواپیما مجبور به بازگشت شدند و هواپیما با ۱۷۱ مسافر و ۶ خدمه به سلامت بر زمین نشست.

در پی آن حادثه، بوئینگ متعلق به خطوط هوایی آلاسکا ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه بین‌المللی پورتلند در آمریکا شده بود.

ساعاتی پیش، بازرسان صنعت هوانوردی آمریکا سرانجام قطعه‌ای از این هواپیمای «بوئینگ ۷۳۷ مکس» را که حین پرواز از بدنه کنده شده بود، حیاط پشتی خانه‌ای در پورتلند، یافتند.

پیش‌تر اداره هوانوردی فدرال آمریکا در ۲۸ آبان ۹۹ و پس از سقوط مرگبار دو هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در یک دوره ۵ ماهه که باعث مرگ ۳۴۶ نفر شد، پرواز این هواپیما را ممنوع کرد.

تصمیم اداره هوانوردی فدرال آمریکا، نقطه عطفی برای شرکت بوئینگ محسوب می‌شود که در پی این فجایع مرگبار و احتمال نقص فنی در هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس با بحران بزرگی مواجه شده بود.

شرکت‌های «ترکیش ایرلاینر»، «کوپا ایرلاینز» پاناما و «ایرو مکزیکو» هم اعلام کرده‌اند که بوئینگ های ۷۳۷ خود را زمین گیر کرده‌اند. وزارت حمل و نقل اندونزی هم اعلام کرد که سه هواپیمای ۷۳۷ متعلق به شرکت «لاین ایر» را با وجود تفاوت ساختاری با هواپیماهای «آلاسکا ایرلاینز» زمین‌گیر کرده است.

XS
SM
MD
LG