لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۳۹

بازرسان آمریکایی سرانجام قطعه جدا‌شده از بدنه «بوئینگ ۷۳۷» را یافتند


قطعه‌ای از بدنه بوئینگ  متعلق به خطوط هوایی آلاسکا در حین پرواز کنده شد.
قطعه‌ای از بدنه بوئینگ  متعلق به خطوط هوایی آلاسکا در حین پرواز کنده شد.

بازرسان صنعت هوانوردی آمریکا سرانجام قطعه‌ای از یک هواپیمای «بوئینگ ۷۳۷ مکس» را که حین پرواز از بدنه کنده شده بود یافتند.

در پی آن حادثه، بوئینگ متعلق به خطوط هوایی آلاسکا ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه بین‌المللی پورتلند در آمریکا شده بود.

روز جمعه ۱۵ دی‌ماه، بست مربوط به تکه‌ای از این هواپیما پس از برخاستن از پورتلند، اورگان در مسیر انتاریو، کالیفرنیا جدا شد و خلبانان به علت کاهش فشار داخل هواپیما مجبور به بازگشت شدند و هواپیما با ۱۷۱ مسافر و ۶ خدمه به سلامت بر زمین نشست.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا هم روز شنبه دستور زمینگیر شدن موقت ۱۷۱ جت بوئینگ را که صفحه فلزی مشابهی در آن‌ها وجود داشت، صادر کرد.

روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه، جنیفر هومندی، رئیس هیئت ایمنی حمل و نقل ملی ایالات متحده گفت که یک معلم مدرسه در پورتلند قطعه جدا شده را در حیاط پشتی منزل خود یافته است.

او گفت که این قطعه «عاملی کلیدی» برای بررسی و یافتن دلایل وقوع این حادثه است و افزود از دست دادن صفحه فلزی به قدر کافی قوی بود که باعث باز شدن در کابین خلبان در حین پرواز شد، که باید تجربه ای «وحشتناک» بوده باشد.

خلبانان به بازرس‌ها گفته اند که صدای انفجاری را شنیدند ولی بر دستگاه ضبط صدای کابین هواپیما، به علت ضبط مجدد، صدایی از لحظات حادثه ثبت نشده است.

هومندی از قانون‌گذاران خواست که هواپیماهای موجود را موظف کنند که مجهز به دستگاه‌هایی باشند که توانایی ضبط ۲۵ ساعت داده را دارند. در حال حاضر دستگاه‌های موجود در هواپیماهای مورد استفاده در ایالات متحده تنها دو ساعت داده را ضبط می‌کنند.

او تاکید کرد: «اگر این مکالمات ضبط نشود، متاسفانه ضرری برای ما، برای اداره هوانوردی فدرال و برای ایمنی است چون این اطلاعات نه تنها برای تحقیقات ما که برای بهبود ایمنی پرواز، کلیدی است.»

اداره هوانوردی فدرال، پیش‌تر، این درخواست را به علت هزینه بسیار بالای آن، و اتحادیه خلبانان، به دلیل تجاوز به حریم خصوصی خلبانان و خدمه و احتمال سوء استفاده از اطلاعات ضبط شده، رد کرده بودند.

روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه سهام شرکت بوئینگ به علت همین حادثه ۸ درصد در بازارهای بورس ایالات متحده سقوط کرد که اگر در همین سطح باقی بماند، این شرکت بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست خواهد داد؛ که تقریبا برابر با ساخت یک هواپیمای جدید است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شرکت بوئینگ و شرکت «اسپیریت آئرو سیستمز»، تولید کننده صفحه فلزی مورد بحث، درگیر مشکلات تولید مداومی هستند که نتیجه زمینگیری طولانی‌تر «مکس ۷۳۷» به علت مسائل ایمنی و اختلالات ناشی از همه گیری هستند.

از زمانی که تولید «مکس ۷۳۷» در سال ۲۰۱۹ متوقف شد، سهام شرکت بوئینگ در مجموع بیش از ۴۰ درصد افت کرده، در حالی که ارزش سهام «ایرباس» ۲۵ درصد افزایش یافته است.

روز دوشنبه همچنین سهام شرکت «اسپیریت آئرو سیستمز» نزدیک به ۱۶ درصد، سهام «آلاسکا ایرلاینز» ۵ درصد و سهام «یونایتد ایرلاینز» تنها شرکت هوایی دیگری که در داخل آمریکا از «مکس ۷۳۷» استفاده می‌کند ۲.۸ درصد کاهش یافتند.

روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه هم اداره هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد که تمام هواپیماهای «مکس ۷۳۷» تا زمانی که تنظیم کننده از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کند، همچنان زمین‌گیر خواهند ماند.

شرکت‌های «ترکیش ایرلاینر»، «کوپا ایرلاینز» پاناما و «ایرو مکزیکو» هم اعلام کرده‌اند که بوئینگ های ۷۳۷ خود را زمین گیر کرده‌اند. وزارت حمل و نقل اندونزی هم اعلام کرد که سه هواپیمای ۷۳۷ متعلق به شرکت «لاین ایر» را با وجود تفاوت ساختاری با هواپیماهای «آلاسکا ایرلاینز» زمین‌گیر کرده است.

معیارهای بازرسی هواپیماها هنوز بین اداره هوانوردی فدرال و بوئینگ به توافق نرسیده است و بازرسی هواپیماها که برای هر فروند بین ۴ تا ۸ ساعت طول می کشد هنوز آغاز نشده است.

«آلاسکا ایرلاینز» ۱۷۰ پرواز را در روز یکشنبه و ۶۰ پرواز دیگر را روز دوشنبه لغو کرد. «یونایتد ایرلاینز» هم ۸ درصد از برنامه های پروازی خود یعنی ۲۳۰ پرواز را روز یکشنبه لغو کرد.

موضوع نصب دستگاه هایی با توانایی ضبط ۲۵ ساعت داده در کابین هواپیماها، اکنون پس از وقوع چندین حادثه خطرناک و بالا‌گرفتن بحث ایمنی خطوط هوایی آمریکا، فوریت جدیدی پیدا کرده است.

XS
SM
MD
LG