لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۳۶

نخستین واکنش یک مقام جمهوری اسلامی به دادگاه بین‌المللی مردمی آبان؛ «ما کشتیم، چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟»


حسن نوروزی نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس | عکس: خبرگزاری موج
حسن نوروزی نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس | عکس: خبرگزاری موج

وب سایت دیده‌بان ایران یک اظهارنظر از حسن نوروزی نایب رئيس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده که به نظر می‌رسد نخستین واکنش یک مقام رسمی جمهوری اسلامی درباره دادگاه آبان در لندن باشد.

بنا به گزارش وبسایت دیده بان ایران، حسن نوروزی نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس در واکنش به برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی آبان نشان داد و گفت: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟! طرف آمده بانک را آتش زده است و ما هم او را کُشتیم. چه کسی را می‌خواهید محاکمه کنید؟»

تصویری از انتشار اظهارات حسن نوروزی روی وبسایت دیده‌بان ایران
تصویری از انتشار اظهارات حسن نوروزی روی وبسایت دیده‌بان ایران

این نخستین اظهار نظر منابع ایرانی درباره تریبونال آبان است. صدای آمریکا به طور مستقل نمی‌تواند صحبت این ادعا را تائید کند.

دیده بان ایران نوشته نوار این گفتگو را در اختیار دارد. روزنامه شرق در تهران نیز این اظهارنظر را در حساب های شبکه‌های اجتماعی خود باز نشر کرده است.

سایت دیده‌بان نوشت، آقای نوروزی در پایان صحبت‌های خود، گفت که «شوخی کردم» و بعد تماس را قطع کرد.

دادگاه مردمی آبان ۹۸ از صبح روز چهارشنبه ۱۹ آبان در لندن با حضور تیم دادستانی، شاهدان، و گروهی از مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران با هدف رسیدگی به کشتار و شکنجه مردم در اعتراضات آبان ۹۸ آغاز شد و روز یکشنبه ۲۳ آبان پایان میابد. این دادگاه نمادین،‌ اظهارات ۴۵ شاهد علیه بیش از ۱۳۰ مقام جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی را بررسی می‌کند.

تلویزیون بخش فارسی صدای آمریکا دادگاه مردمی بین‌المللی آبان ۹۸ را به طور زنده پخش می‌کند و در خلال آن با شاهدان، حاضران، و کارشناسان درباره جریان دادگاه و نتیجه و اثر آن گفت‌وگو می‌کند.

XS
SM
MD
LG