لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۴۵

چهارمین روز دادگاه مردمی آبان ۹۸؛ سهیل عبدی در مورد ناپدید شدن «قهری» یکی از معترضان شهادت داد


روز چهارم دادگاه مردمی آبان ۹۸، شهادت سهیل عبدی.
روز چهارم دادگاه مردمی آبان ۹۸، شهادت سهیل عبدی.

در چهارمین روز برگزاری دادگاه مردمی آبان ۹۸، سهیل عبدی، یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات شهریار که ویدئو شلیک نیروهای امنیتی از فاصله نزدیک به او توجه رسانه‌ای زیادی را جلب کرده بود، در جایگاه شاهدان حاضر شد و درباره ناپدید شدن «قهری» شخص پشت سرش در ویدئو که کاپشن آبی بر تن داشت شهادت داد.

شاهد دیگر، یکی از معترضان و بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ بود که با صورت پوشیده و تغییر صدا، در مورد اعتراضات و تیراندازی و ضرب و شتم معترضان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی شهادت داد.

یک شاهد عینی دیگر نیز با چهره پوشیده و صدای تغییر داده شده اعلام کرد که جان باختن سه تن از معترضان را «شخصا» دیده که یکی از آنها کارگر بوده و یکی نیز جوانی ۱۹ ساله که پس از انتقال به خانه جان باخت. او گفت ماموران از پشت بام بسیج، معترضان را هدف می‌گرفتند.

در حاشیه چهارمین روز از دادگاه مردمی بین‌المللی آبان ۹۸، ۲۲ آبان ۱۴۰۰، لندن - عکاس: کوین نا
در حاشیه چهارمین روز از دادگاه مردمی بین‌المللی آبان ۹۸، ۲۲ آبان ۱۴۰۰، لندن - عکاس: کوین نا

همچنین فاطمه خوشرو از بازداشت شدگان آبان ۹۸ در دادگاه شهادت داد که بازجویان پرونده، او را برای اعتراف اجباری تحت فشار گذاشتند. فاطمه خوشرو گفت روزی به اتاقی منتقل شد و از او خواستند لباس‌هایش را در بیاورد و بعد پنج مرد با صورت‌های پوشیده وارد اتاق شدند و به او تعرض جنسی کردند.

همچنین در جلسه روز چهارم رابرت هاینش، استاد حقوق دانشگاه لایدن توضیح داد سطح و گستردگی خشونت در سرکوب اعتراضات و دخیل بودن مقامات ارشد حکومت نشانگر اقدامات سیستماتیک بوده که منجر به کشته شدن حداقل چند صد تن و بازداشت و شکنجه هزاران نفر شده که این «جنایت علیه بشریت» است.

در این جلسه، خواهر یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان با چهره پوشیده و بدون ذکر نام، درباره این که مقامات برای تحویل پیکر برادرش از آنها پول گرفته‌اند، شهادت داد و گفت شکایت‌شان به نتیجه نرسیده و از سوی مقامات تهدید شده‌اند که اگر با رسانه‌ها مصاحبه کنند، با آنها برخورد می‌شود.

محمد نیری، وکیل پیشین دادگستری در ایران و استاد فعلی حقوق دانشگاه کنت نیز به عنوان کارشناس با تشریح روند قضایی در ایران شهادت داد و گفت بعید است که قضات بتوانند خواست دستگاه‌های امنیتی را در پرونده‌های سیاسی نادیده بگیرند و نظر آنها را در صدور رای اعمال نکنند.

عظمت اژدری، خواهر غنیمت اژدری، از جان‌باختگان شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری پرواز ۷۵۲، یکی دیگر از حاضران در چهارمین روز دادگاه مردمی آبان ۹۸ در لندن بود.

روز جمعه حساب کاربری «تریبونال آبان ۱۳۹۸» در توئیتر نوشت، معاون وزارت امور خارجه ایران تهدید کرده است که در صورت ادامه کار این دادگاه مردمی، جمهوری اسلامی بخشی از مذاکرات برجام را متوقف خواهد کرد.

اما سفارت بریتانیا در واشنگتن به صدای آمریکا گفت که بریتانیا هیچ تهدیدی در زمینه اجتماع گروههای حقوق بشری این هفته در لندن دریافت نکرده است.

دادگاه مردمی بین‌المللی آبان ۹۸ روز یک‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

تلویزیون بخش فارسی صدای آمریکا دادگاه مردمی بین‌المللی آبان ۹۸ را به طور زنده پخش می‌کند و در خلال آن با شاهدان، حاضران، و کارشناسان درباره جریان دادگاه و نتیجه و اثر آن گفت‌وگو می‌کند.

XS
SM
MD
LG