لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۰۴

گفت‌وگو با سامان طاهرپور، طراح ایرانی: آثار من درباره «تاریخ باشکوه آن مرز پرگهر» است


سامان طاهرپور، طراح ایرانی و بنیانگذار برند «کیانی کانسپت»
سامان طاهرپور، طراح ایرانی و بنیانگذار برند «کیانی کانسپت»

سامان طاهرپور، طراح ایرانی و بنیانگذار برند «کیانی کانسپت»، در سوئد زندگی می‌کند و از سال ۲۰۱۴ فعالیت‌ حرفه‌ای خود را در عرصه مد و لباس آغاز کرده است.

او آثارش را با استفاده از نمادهای هنری، فرهنگی، تاریخی، و نهاد پادشاهی در ایران طراحی می‌کند، ابتکاری که با استقبال مناسبی از سوی ایرانیان مواجه شده است.


محصولات زنانه و مردانه برند کیانی کانسپت شامل پوشاک، جواهرات، زیورآلات، و ابزار و وسایل شخصی است که با دقت و ظرافت خاصی طراحی شده و به صورت محدود در دسترس علاقمندان قرار دارد.


سامان طاهرپور در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا درباره فعالیت‌های خود و ویژگی‌های آثار برند کیانی کانسپت توضیحاتی داد.

  • چه زمانی برند کیانی کانسپت را راه‌اندازی کردید؟

از کودکی علاقه زیادی به هنر و مد داشتم و مایل بودم که در این زمینه فعالیت کنم. با هدف انجام کارهایی که در ۴۳ سال گذشته کمتر به آنها توجه شده، یا بهتر بگویم، کاملا فراموش شده، وارد این عرصه شدم.

منظورم آثار هنری است که با عشق و اصالت همراه باشد و از تاریخ باشکوه آن مرز پرگهر سخن بگوید.

در سال ۲۰۱۴ برند کیانی کانسپت را با شعار «بخشی از تاریخ باش» در سوئد راه‌اندازی کردم. در هشت سال گذشته از طریق فروشگاه اینترنتی، و نمایشگاه‌های مختلف در سراسر جهان فعالیت‌های خود را ادامه دادم که با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است.

تقریبا یک سال پیش گالری «کیانی کانسپت» را همراه با دوست هنرمندم حمید وصالی را قلب استانبول تأسیس کردیم تا به ایرانی‌ها نزدیک‌تر باشیم و بتوانیم آثارمان را به این کشور ارسال کنیم.

  • شما در طرح‌های خود توجه خاصی به نمادهای تاریخی ایران، و نهاد پادشاهی دارید، در این باره توضیح دهید؟

به باور من هنر ایران پس از حمله تازیان به ایران، تا پیش شروع از دودمان ایران‌ساز پهلوی زیر خاکستر بوده است. در دوران پهلوی هنر ما دوباره شعله‌ور می‌شود، و گرما و روشنایی به هنر سرزمین باز می‌گردد.

سعی می‌کنم تا با کارهای هنری خود نقش کوچکی در همان روند داشته باشم، مایلم تا بینندگان در همان نگاه نخست متوجه امضای من در طرح‌ها شوند که همان پرداختن به اصالت و ریشه‌های هنری و فرهنگی سرزمینم هست، خصوصا دوران طلایی دودمان پهلوی، و‌ خوشحالم که تا اینجا در انجام رسالت خود موفق بودم.

  • شهبانو فرح پهلوی هم از طرح‌های شما استقبال کرده‌اند، درباره اهمیت این موضوع توضیح دهید.

شهبانوی گرامی نقش بسیار پررنگی در هنر ایران زمین داشته است و برای من، یک مادر در زندگی هنری‌ام هستند. من افتخار این را دارم که از چهره ایشان در طرح‌های خود استفاده کنم و از نقطه نظرات شهبانو نسبت به کارهایی که دارم بهره ببرم، بدون شک این موضوع باعث می‌شود تا آثار بهتری خلق کنم.

مهمترین عامل موفقیت من، تشویق و تمجید شهبانو بوده است، و خیلی خوشحالم که آثار هنری من مورد توجه شهبانوی گرامی قرار گرفته است.

  • درباره چالش‌هایی که بعنوان یک طراح مد ایرانی در برون مرز با آنها مواجه هستید، توضیح دهید.

مشکلات بسیاری هست، شما وقتی در وطن خود زندگی نمی‌کنید و می‌خواهید کارهایی ارائه کنید که مربوط به هنر، فرهنگ، و خاکی است که از آن دور هستید، مسلما درهای زیادی به روی شما بسته است، و باید تلاش بیشتری برای دیده شدن آثارت و پیدا کردن مخاطب به خرج دهید.

با وجود تمامی این مشکلات، اعضای تیم کیانی کانسپت تا روزی که بتوانیم فعالیت هنری خود را در ایران دنبال کنیم، دست از کار نمی‌کشیم و با انرژی زیادی این مسیر را ادامه خواهیم داد، من با تمام وجودم باور دارم که چنین روزی بسیار نزدیک است.

  • درباره طرح جدیدی که اخیرا در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، توضیح دهید.

آخرین کار من شال حریر «هزار و یک روز شهبانو» است. طراحی این کار نسبت به کارهای دیگری که روی ابریشم انجام داده‌ام متفاوت است.

در این کار از رنگ‌های شاد و بهاری استفاده کردم، عکسی از شهبانو هدیه گرفتم که بسیار به آن علاقه دارم، این عکس در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شیراز گرفته شده بود، چهره ایشان در این عکس را به صورت پاپ آرت در این شال به تصویر کشیدم که کار زیبایی شده است.

گفت‌وگو با سامان طاهرپور، طراح ایرانی مد درباره برند کیانی کانسپت
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:04:09 0:00

XS
SM
MD
LG