لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۴۳

بازداشت صدها نفر در روسیه به‌دلیل گرامیداشت یاد الکسی ناوالنی؛ یولیا ناوالنیا: دوستت دارم


یولیا ناوالنیا در کنار همسرش الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین که روز جمعه در زندان درگذشت.
یولیا ناوالنیا در کنار همسرش الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین که روز جمعه در زندان درگذشت.

یک سازمان مدافع حقوق بشر روسیه‌ای با عنوان «اووی‌فی-اینفو» روز یکشنبه اعلام کرد بیش از ۴۰۰ نفر در شهرهای مختلف روسیه تا شامگاه روز شنبه به دلیل شرکت در مراسم‌ مختلف بزرگداشت یاد و خاطره الکسی ناوالنی، مخالف پوتین، بازداشت شده‌اند.

به گزارش این سازمان حقوق بشری، بیش از ٢۰۰ نفر از این شهروندان روسیه‌ای در سن‌پترزبورگ، بازداشت شدند و گریگوری میخنوف-وویتنکو، از کشیش‌های کلیسای ارتدکس حواری که مستقل از کلیسای ارتدکس نزدیک به کاخ کرملین فعالیت می‌کند، از جمله بازداشت‌شدگان است.

دادگاه‌‌های سن‌پترزبورگ روز شنبه ۴۲ تن از بازداشتی‌ها را به حبس‌های یک تا شش روزه و ٩ نفر دیگر از آنها را نیز به پرداخت جریمه‌های نقدی محکوم کردند.

به گزارش «اووی‌فی-اینفو» دست‌کم شش نفر در مسکو به ۱۵ روز حبس محکوم شدند، و در شهرهای کراسنودار و بریانسک نیز در مجموع سه نفر به زندان افتاده‌اند.

  • دوستت دارم

یولیا ناوالنیا، همسر الکسی ناوالنی، با انتشار تصویری قدیمی از خود و همسرش در اینستاگرام نوشت: «دوستت دارم.»

ناوالنی ۴۷ ساله روز جمعه در زندانی در ۱۹۰۰ کیلومتری شمال شرق مسکو از حال رفت و درگذشت.

رهبران کشورهای غربی از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، بلافاصله ضمن ادای احترام به یاد و خاطره آقای ناوالنی، شخص ولادیمیر پوتین را مسئول مرگ او اعلام کردند.

رئیس جمهوری آمریکا ضمن اشاره به مسمومیت ناوالنی در سال ۱۳۹۹ گفت: «او می‌توانست پس از اقدام به ترورش وقتی که در خارج از روسیه بود در امنیت کامل در خودتبعیدی بماند، اما با علم به این که می‌دانست زندانی و یا حتی کشته می‌شود به روسیه باز گشت. زیرا او عمیقاً به کشورش، روسیه، تعلق داشت.»

بایدن با بیان این که روسیه روایت ساختگی خودش را به عنوان دلیل برای جان باختن ناوالنی منتشر می‌کند، تاکید کرد: «اشتباه نکنید! پوتین برای جان باختن ناوالنی مسئول است. آن چه بر ناوالنی گذشت گواهی بر بی‌رحمی پوتین است... پوتین نه تنها شهروندان کشورهای دیگر را هدف قرار می‌دهد بلکه علیه مردم کشور خودش هم جنایت می‌کند.»

بریتانیا نیز هشدار داد مرگ این منتقد سرشناس پوتین برای روسیه تبعات خواهد داشت.

کاخ کرملین واکنش رهبران غربی به درگذشت آقای ناوالنی را ناپذیرفتنی خواند اما ولادیمیر پوتین هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.

ناوالنی ۴۷ ساله بیش از یک دهه پیش با به تمسخر گرفتن ولادیمیر پوتین و نخبگان سیاسی روسیه و پوشش گسترده اتهامات مربوط به فساد و زورگویی‌های آنان در این کشور به شهرت رسید.

او در تابستان سال ۱۳۹۹ در سیبری هدف سوءقصد با گاز عامل اعصاب قرار گرفت. کاخ کرملین در آن زمان تلاش برای کشتن او را تکذیب کرد و بر خلاف مدارک موجود مدعی شد هیچ مدرکی دال بر مسموم کردن این مخالف پوتین با استفاده از گاز عامل اعصاب وجود ندارد.

ناوالنی به دنبال این سوءقصد و برای درمان به آلمان منتقل شد اما در سال ۱۴۰۰ پس از اتمام مراحل درمان به صورت داوطلبانه به روسیه بازگشت و زندانی شد.

XS
SM
MD
LG