لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۱۶

حماس سرگرم بررسی پیشنهاد جدید اسرائیل برای آتش‌بس است


نوار غزه، بخشی از اسرائیل، و بخشی از صحرای سینا در مصر
نوار غزه، بخشی از اسرائیل، و بخشی از صحرای سینا در مصر

همزمان با تلاش‌های فشرده مصر برای پایان دادن به جنگ و جلوگیری از تهاجم زمینی ارتش اسرائیل به رفح، گروه شبه نظامی حماس روز شنبه ٨ اردیبهشت، اعلام کرد که سرگرم بررسی پیشنهاد جدید اسرائیل برای برقراری آتش‌بس است.

خلیل الحیه، از مسئولان ارشد این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی، بدون اشاره به جزئیات پیشنهاد جدید اسرائیل گفت: این طرح در پاسخ به پیشنهاد دو هفته پیش حماس ارائه شده است.

مذاکرات اوایل ماه آوریل بر طرح آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی ۴۰ گروگان غیرنظامی و بیمار در برابر آزادی صدها زندانی فلسطینی متمرکز بود.

سخنان این مقام حماس ساعاتی پس از پایان سفر هیئت مصری به اسرائیل و گفت‌وگوها درباره «چشم‌انداز جدید» برای آتش‌بس طولانی‌مدت در غزه ابراز شد.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام مصری که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد که مذاکرات دو طرف درباره مرحله نخست از یک طرح چندمرحله‌ای بوده است که طی آن شماری از گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی آزاد می‌شوند و تعداد قابل‌توجهی از آوارگان فلسطینی «با حداقل موانع» به خانه‌های خود در شمال غزه باز خواهند گشت.

به گفته این مقام مصری، میانجی‌گران بر روی طرحی کار می‌کنند که مطالبات عمده دو طرف را در بر می‌گیرد و راه را برای مذاکره مستمر به منظور دستیابی به توافقی بزرگ‌تر برای پایان دادن به جنگ هموار می‌کند.

فشار بین‌المللی فزاینده‌ای بر اسرائیل و حماس برای دستیابی به توافق آتش‌بس و جلوگیری از تهاجم زمینی ارتش اسرائیل به رفح وجود دارد. بیش از نیمی از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه و همچنین غالب اعضا و رهبران حماس در نتیجه تهاجم اسرائیل به غزه، به رفح پناه برده‌اند.

مصر هشدار داده است که تهاجم احتمالی اسرائیل به رفح «پیامدهای فاجعه‌باری» برای وضعیت انسانی در غزه و صلح و امنیت منطقه‌ای خواهد داشت.

تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش اسرائیل در نزدیکی رفح هستند و مواضع حماس در این شهر تقریبا به طور روزانه هدف حملات اسرائیل قرار می‌گیرد.

حماس روز جمعه نیز اعلام کرد از هر ایده و پیشنهاد که نیازهای فلسطینیان را مد نظر قرار دهد، استقبال می‌کند و تاکید کرد که از دو مطالبه اصلی خود مبنی بر آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل سربازان اسرائیلی از نوار غزه کوتاه نخواهد آمد.

اسرائیل، در مقابل، هر دو خواسته حماس را رد و تاکید کرد که عملیات نظامی خود را تا زمان شکست کامل حماس و آزادی گروگان‌ها ادامه خواهد داد و در غزه پس از شکست حماس نیز حضور امنیتی خواهد داشت.

پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی و بازگرداندن گروگان‌ها آغاز کرد.

در جریان مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده، قطر، و مصر در پاییز سال گذشته، بیش از ۱۰۰ گروگان ربوده‌شده آزاد شدند. هنوز ١٣٣ گروگان اسرائیلی در اسارت حماس در غزه هستند و اسرائیل معتقد است دست‌کم ۲۰ تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات حماس از زمان حمله تروریستی ۱۵ مهر چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت توان، حمله‌ای اینچنین را بارها تکرار خواهند کرد.

حماس بدون اشاره به تعداد اعضای کشته‌شده خود در نتیجه تهاجم اسرائیل به غزه می‌گوید بیش از ۳۴ هزار فلسطینی ساکن غزه تا کنون کشته و حدود ٧۵ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.

بخش فارسی صدای آمریکا نمی‌تواند به طور مستقل آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی حماس را راستی‌آزمایی یا تایید کند.

اسرائیل نیز بارها تاکید کرده است که حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG