لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۴:۰۴

افزایش جریمه‌های رانندگی در ایران؛ ادعای دولت: برای «صیانت از جان مسافران» است


جریمه رانندگی در ایران
جریمه رانندگی در ایران

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی با اعلام افزایش میزان جریمه‌های رانندگی گفت که بالا رفتن مبلغ جریمه‌ها «متناسب با نرخ تورم و ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد» تصویب شده است.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا، علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه هشتم فروردین، در حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به خبرنگاران ادعا کرد که این اقدام «در راستای حفظ و صیانت از جان و سلامت مسافران» صورت گرفته است.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی افزایش میزان جریمه‌های رانندگی را «به‌روز‌رسانی» خواند و گفت که این پیشنهاد پیشتر توسط «فرمانده نیروی انتظامی و برخی دستگاه‌های مرتبط» مطرح شده بود و «در کمیسیون حقوقی و قضایی دولت به تفصیل بررسی شده بود» و «به‌زودی ابلاغ خواهد شد.»

پیش از این و در نخستین روز سال نو، تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور، اعلام کرده بود که «نرخ جریمه‌های رانندگی پنج یا شش برابر افزایش می‌یابد.»

رضا کاشف، کارشناس اقتصادی، در واکنش به این خبر، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که «اعلام روزانه تعداد کشته‌ها و مجروحان حوادث رانندگی نوروز ۱۴۰۳ صرفا عملیات روانی برای توجیه پنج شش برابر کردن جریمه‌های رانندگی» به عنوان تأمین «بخشی از بودجه نیروی انتظامی» است.

شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به بی‌توجهی دولت به درخواست اصناف و گروه‌های کارگری و بازنشستگان برای رعایت قانون همسان‌سازی، گفته‌اند که مقامات جمهوری اسلامی در چنین مواردی که به کسب درآمد خودشان مربوط است، «دم از قانون و همسان‌سازی جریمه‌ها با نرخ تورم» می‌زنند.

برخی کاربران نیز با اشاره به «پنج برابر شدن» جریمه‌ها، بر نبود «ایمنی جاده‌ها» و فرسودگی وسایط نقلیه و غیراستاندارد بودن آسفالت خیابان‌ها تأکید کرده و این ادعای سخنگوی دولت را زیر سوال برده‌اند.

پیشتر و در آخرین روز سال گذشته، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، با ادعای این‌که «جریمه‌های فعلی بازدارنده نیست»، اعلام کرده بود که در سال آینده «تلاش داریم تا تشویق و تنبیه و همچنین افزایش جرایم رانندگی را اعمال کنیم.»

رئیس پلیس راهور جمهوری اسلامی اعلام کرده که در هفته نخست سفرهای نوروزی، یعنی تا صبح هفتم فروردین، ۵۱۰ تن از مسافران بر اثر تصادفات جاده‌ای، جان خود را از دست دادند.

آمار سالانه کشته‌شدگان ناشی از تصادفات در ایران پیش از این حدود ۱۷ هزار تن برآورد شده است. به گفته برخی مسئولان راهنمایی و رانندگی ایران، آمار واقعی حتی بالاتر از ارقام رسمی اعلام‌شده تخمین زده‌ می‌شود.

برخی از کارشناسان ناایمن بودن بخش قابل توجهی از خودروها، نبود استاندارد مناسب جاده‌ای و نظارت غیرفنی بر بخش حمل و نقل را علت بالا بودن میزان تلفات جاده‌ای در ایران می‌دانند.

XS
SM
MD
LG