لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۵۴

دانشمندان اتمی: «ساعت آخرالزمان» بیش از همیشه به نیمه شب نزدیک است


زیگفرید هکر، دانیل هولز و شارون اسکواسونی، دانشمندان آمریکایی، به همراه مری رابینسون رئیس جمهوری پیشین ایرلند و تساخیاگین البگدورج رئیس جمهوری پیشین مغولستان در کنار ساعت آخرالزمان – واشنگتن، ۴ بهمن ۱۴۰۱
زیگفرید هکر، دانیل هولز و شارون اسکواسونی، دانشمندان آمریکایی، به همراه مری رابینسون رئیس جمهوری پیشین ایرلند و تساخیاگین البگدورج رئیس جمهوری پیشین مغولستان در کنار ساعت آخرالزمان – واشنگتن، ۴ بهمن ۱۴۰۱

بولتن دانشمندان اتمی بر اساس خطرات «وجودی» برای کره زمین و ساکنان آن، «ساعت قیامت» را روی ۹۰ ثانیه پیش از نیمه شب – یا نقطهٔ نظریِ نابودی زمین – تنظیم کرده است. دانشمندان عوامل موثر در فاجعه جهانی را تهدیدات هسته‌ای، تغییرات اقلیمی و فنآوری‌های مخرب مانند هوش مصنوعی و فنآوری‌های زیستیِ جدید می‌دانند.

دانشمندان اتمی روز سه‌شنبه سوم بهمن با اشاره به اقدامات روسیه در زمینه سلاح‌های هسته‌ای در گرماگرم تهاجم نظامی آن کشور به اوکراین، جنگ در نوار غزه، مجهز شدن اسرائیل به سلاح هسته‌ای، و شدیدتر شدن تغییرات اقلیمی، «ساعت آخرالزمان» را مانند سال‌های گذشته، نزدیک به نیمه‌شب تنظیم کردند.

سازمان غیرانتفاعی «بولتن دانشمندان اتمی» می‌گوید نزدیک‌تر شدن ساعت آخرالزمان به نیمه شب نشان دهنده این است که احتمال وقوع یک فاجعه جهانی بیشتر شده است.

ریچل برونسون، رئیس و مدیرعامل «بولتن دانشمندان اتمی» به خبرگزاری رویترز گفت: «نقاط داغ درگیری در سراسر جهان تهدیدات هسته‌ای را بالا برده‌اند؛ تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر باعث مرگ و ویرانی می‌شود، و فنآوری‌های مخربی مانند هوش مصنوعی و تحقیقات روی فنآوری‌های زیستیِ جدید سریع‌تر از مقررات حفاظتی و محدویت‌های پیش بینی شده پیشـرفت می‌کنند.»

او خاطرنشان کرد که ثابت نگه داشتن ساعت مثل سال قبل «نشان دهنده ثبات جهان نیست.»

«بولتن دانشمندان اتمی» مستقر در شیکاگو «ساعت آخرالزمان» را در سال ۱۳۲۶، و در جریان تنش‌های جنگ سرد پس از جنگ جهانی دوم ایجاد کرد تا به مردم هشدار دهد که انسان تا چه حد به نابودی جهان نزدیک است. این سازمان روز سه‌شنبه اعلام کرد روندهای شوم همچنان به فاجعه اشاره می‌کنند، از جمله این واقعیت که سه کشور چین، روسیه و ایالات متحده مبالغ هنگفتی را برای توسعه یا مدرن‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود صرف می‌کنند و خطر جنگ هسته‌ای را از طریق اشتباه انسانی یا محاسباتی افزایش می‌دهند.

تهاجم گسترده روسیه به اوکراین که نزدیک به دو سال از آن می‌گذرد، تنش‌ها با غرب را به خطرناک‌ترین سطح از زمان جنگ سرد افزایش داده است.

برونسون گفت: «پایان بادوام جنگ روسیه در اوکراین بسیار دور از دسترس به نظر می‌رسد، و استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای در این درگیری همچنان یک احتمال جدی است. روسیه سال گذشته نشانه‌های نگران کننده زیادی ارسال کرده است.» اشاره خانم برونسون به تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در زمستان سال ۱۴۰۱ برای تعلیق مشارکت کشورش در «پیمان استارت نو» – یا پیمان محدود کردن زرادخانه‌های هسته‌ای استراتژیک – با آمریکا بود.

A Russian Yars intercontinental ballistic missile system drives in Red Square during a military parade on Victory Day, which marks the 78th anniversary of the victory over Nazi Germany in World War Two, in central Moscow. May 9, 2023. Sputnik/Gavriil Grigorov/REUTERS/File Photo
سامانه موشکی بالستیک قاره پیما روسی یارس در جریان رژه نظامی در روز پیروزی، که به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، در مرکز مسکو، روسیه در ۹ مه ۲۰۲۳ در میدان سرخ در حال حرکت است.

دو کشور آمریکا و روسیه روی هم نزدیک به ۹۰ درصد از کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند، که برای نابودی چندین برابر کره زمین کافی است.

برونسون همچنین اشاره کرد که پوتین در اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرده بود تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آن کشور را در بلاروس مستقر خواهد کرد؛ و قانونی مبنی بر پس گرفتن تصویب معاهده جهانی منع آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای را در پارلمان روسیه به تصویب رسانده است.

الکساندر گلاسر، استاد دانشگاه پرینستون و یکی از اعضای هیأت متخصصان فناوری هسته‌ای بولتن، نیز گفت: «کنترل تسلیحات هسته‌ای سنتی در حال حاضر به پایان رسیده، و یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای سه جانبه میان چین، روسیه و آمریکا در حال شکل گیری است.»

برونسون با اشاره به جنگ غزه گفت: «اقدامات اسرائیل به عنوان یک کشور هسته‌ای، آشکارا با بحث ساعت رستاخیز مرتبط است. نگرانی ویژه این است که ممکن است درگیری به طور گسترده‌تر در منطقه تشدید شود و جنگ متعارف بزرگتری ایجاد کند؛ و قدرت‌های هسته‌ای یا در حال هسته‌ای شدن را به این جنگ بکشاند.

بولتن دانشمندان اتمی در سال ۱۹۴۵ میلادی (۱۳۲۴ خورشیدی) توسط دانشمندانی از جمله آلبرت انیشتین و جی رابرت اوپنهایمر – پدر بمب اتم – تأسیس شد.

تغییرات اقلیمی در سال ۱۳۸۶ به عواملی که در تنظیم ساعت آخرالزمانی نقش دارند، افزوده شد.

برونسون گفت: «جهان در سال ۱۴۰۲ وارد قلمرو ناشناخته‌ای شد – کره زمین گرم‌ترین سال را تجربه کرد و انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی همچنان رو به افزایش بود. دمای سطح دریا در سطح جهانی و اقیانوس اطلس شمالی رکوردها را شکست و یخ دریای قطب جنوب به کمترین میزان روزانه خود از زمان ظهور داده‌های ماهواره ای رسید.

او گفت هر چند در سال ۱۴۰۲، سرمایه گذاری جدید در انرژی‌های پاک با یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار رکورد سال‌های گذشته را شکست، سرمایه گذاری در سوخت‌های فسیلی هم به حدوداً یک تریلیون دلار رسید.

برونسون تلاش‌های کنونی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را «برای جلوگیری از تأثیرات خطرناک انسانی و اقتصادی ناشی از تغییرات اقلیمی، که به‌طور نامتناسبی بر فقیرترین مردم جهان تأثیر می‌گذارد، به‌شدت ناکافی خواند.»

مطالب مرتبط

XS
SM
MD
LG