لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۲۶

جو بایدن: توافق برای آزادی شماری از گر‌وگان‌های در بند حماس، «بسیار نزدیک» است


جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید توافق برای آزادی شماری از بیش از ۲۰۰ گروگانی که توسط حماس در غزه نگهداری می‌شوند، «بسیار نزدیک» است.

آقای بایدن گفت وارد جزئیات نمی‌شود چون این کار هنوز انجام نشده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از یک رویداد در مورد مقابله با قاچاق فنتانیل در کاخ سفید این موضوع را به خبرنگاران گفت.

او افزود: «زمانی که حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشیم، آن را خواهیم گفت».

همزمان، اسماعیل هنیه، رهبر حماس نیز در بیانیه‌ای که خبرگزاری رویترز آن را گزارش داد گفت که توافق آتش‌بس با اسرائیل نزدیک است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز ابراز امیدواری کرده است که «خبرهای خوبی» در مورد گروگان‌ها منتشر شود.

در چند روز اخیر، خبرهای ضد و نقیضی در مورد توافق احتمالی بین طرف‌های درگیر در جنگ اسرائیل و حماس در رسانه‌های دو طرف منتشر شده است.

پیشتر، اخبار «کانال ۱۲» اسرائیل به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی که نامی از او برده نشده با اشاره به اینکه هنوز «مشکلات فنی» وجود دارد، گزارش داد که طبق توافق، حداقل ۵۰ نفر آزاد می‌شوند و ده‌ها نفر دیگر هم در ازای تمدید آتش‌بس فراتر از چند روز اولیه، آزاد می‌شوند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه از مذاکرات گزارش داده است که قرار است حماس ۵۰ زن و کودک از جمله برخی از اتباع خارجی را آزاد کند و اسرائیل نیز ۱۵۰ زندانی فلسطینی را که بیشتر آنها زن و افراد زیر سن قانونی هستند، طی یک آتش بس چهار روزه آزاد خواهد کرد.

آقای نتانیاهو، کابینه جنگی خود را همزمان با نشانه‌های توافق برای آزادی تعدادی از ۲۴۰ گروگانی که شبه‌نظامیان حماس پس از حمله مرگبار مرزی به اسرائیل در هفتم اکتبر به غزه گرفته است، احضار کرد.

XS
SM
MD
LG