لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۵۴

هشدار آمریکا درباره «حمایت چین از روسیه در تجاوز به اوکراین» مقام وزارت خارجه: در صورت لزوم، «اقدامات بیشتری» انجام می‌دهیم


آمریکا روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین به چین در مورد ادامه کمک به روسیه در تجاوز به اوکراین هشدار داد و گفت آماده است در صورت لزوم، «اقدامات بیشتری» انجام دهد.

در ایتالیا، وزرای خارجه گروه هفت کشور صنعتی بزرگ جهان‌‌ گرد هم آمدند تا بر حمایت خود از دفاع از اوکراین تأکید کنند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی در واشنگتن به خبرنگاران گفت: «معتقدیم چین از جنگ روسیه حمایت می‌کند و این کار را از طریق‌ کمک به افزایش تولیدات دفاعی این کشور انجام می‌دهد.»

او افزود که چین مقادیر قابل توجهی ماشین ابزار، میکروالکترونیک، اپتیک، پهپاد و فن‌آوری موشک‌های کروز و نیتروسلولز را در اختیار روسیه قرار می‌دهد و این کشور از آن برای تولید سوخت تسلیحات استفاده می‌کند.

پاتل گفت که ایالات متحده بر این باور است که این مواد، خلاء‌های موجود در چرخه تولید دفاعی روسیه را پر کرده و به احیای صنایع دفاعی روسیه کمک می‌کنند.

او تأکید کرد که حمایت چین، به تداوم جنگ روسیه در اوکراین کمک می‌کند و این موضوع را «تهدیدی مهم» برای امنیت اروپا دانست.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده، شرکت‌های مربوطه در چین را تحریم کرده‌ است و آماده است تا در صورت لزوم اقدامات بیشتری انجام دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این هفته در کاپری ایتالیا، با وزرای خارجه سایر کشورهای گروه هفت و همچنین نمایندگان اتحادیه اروپا گفتگو می‌کند و مسائلی چون حمایت از اوکراین و بحران در خاورمیانه از جمله موضوعات مهمی است که به بحث خواهند گذاشت.

آقای بلینکن سپس به چین خواهد رفت و انتظار می‌رود نگرانی‌های واشنگتن در مورد حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه را با مقامات چینی مطرح کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست گروه ۷ با همتای ایتالیایی، تفاهم‌نامه‌ای را برای مقابله با دستکاری اطلاعات توسط سایر کشورها امضاء کرد.

آقای بلینکن گفت که دو کشور در «تمامی موضوعات مهم‌» از جمله کمک به اوکراین برای دفاع از خود در برابر تجاوز روسیه، بحران خاورمیانه و رویکردهایی که در مورد چالش‌های چین وجود دارد همکاری خواهند کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری گفت: «چین صادرات کالاهایی با کاربرد دوگانه را مطابق با قوانین و مقررات پیش می‌برد و کشورهای مربوطه نباید روابط عادی میان چین و روسیه را لکه‌دار کنند و به حقوق و منافع مشروع چین و شرکت‌های چینی آسیب برسانند.»

پس از سفر هفته گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به پکن، مقامات چینی گفتند که به حمایت از روسیه در «توسعه و احیا» ادامه خواهد داد.

همزمان در واشنگتن، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا در با نخست وزیر اوکراین دیدار کرد و هماهنگی دو کشور برای کنترل صادرات و محدود کردن فروش فن‌آوری‌های پیشرفته به روسیه را به بحث گذاشت.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید رهبران مالی کشورهای گروه ۷ در حال مذاکره و تنظیم طرحی برای باز کردن دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین در کوتاه مدت هستند.

XS
SM
MD
LG