لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۲۳

کاخ سفید تایید کرد «تهدید امنیت ملی» آمریکا مرتبط با سلاح ضدماهواره‌ای جدید روسیه است


جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید - آرشیو
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید - آرشیو

کاخ سفید روز پنجشنبه تایید کرد که «تهدید امنیت ملی» مورد بحث در روزهای اخیر مرتبط با ساخت یک سلاح ضدماهواره‌ای توسط روسیه است ؛ این خبر پس از هشدار یک عضو ارشد کنگره در مورد وجود «تهدید جدی امنیت ملی» رسانه‌ای شد.

مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نسبت به «تهدید جدی امنیت ملی آمریکا» هشدار داد، اما درباره ماهیت آن توضیحی نداد و تنها از رئیس جمهوری خواست اطلاعات را سریع‌تر با مردم در میان بگذارد.

یک منبع آگاه روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که دولت جو بایدن به کنگره و متحدان آمریکا در اروپا درباره اطلاعات جدید مرتبط با قابلیت‌های هسته‌ای ماهواره‌ای روسیه که می‌تواند یک تهدید بین‌المللی محسوب شود، اطلاع داده است.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ساعاتی بعد گفت اگرچه تلاش روسیه برای دستیابی به این توانمندی نگران‌کننده است، اما تهدید فوری به شمار نمی‌آید، زیرا نمی‌تواند باعث تخریب فیزیکی روی زمین شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کربی گفت این یک قابلیت فعال نیست که به‌کار گرفته شده باشد و تهدیدی فوری نیست و افزود، «ما از سلاحی حرف نمی‌زنیم که بتوان از آن برای حمله به انسان یا ایجاد تخریب فیزیکی در اینجا روی زمین استفاده کرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز روز پنجشنبه گفت تهدید امنیت ملی مرتبط با روسیه یک «توانایی فعال» نیست، و اضافه کرد که واشنگتن این موضوع را بسیار جدی تلقی می‌کند و به‌زودی حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهد داشت.

مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم بعد از جلسه‌ای که روز پنجشنبه با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری و دیگر مقامات کاخ سفید در این ارتباط داشت، این مساله را «بسیار جدی» توصیف کرد که نیازمند رسیدگی فوری است.

روسیه این هشدار را «بدخواهانه» خوانده و دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز پنجشنبه مدعی شد که این موضوع یک «شایعه» ساخته و پرداخته کاخ سفید است با هدف گرفتن بودجه اضافی از کنگره برای کمک به اوکراین در مقابله با روسیه.

XS
SM
MD
LG