لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۴۱

نگاه رسانه‌های جهان به خروج گروگان‌های آمریکایی از ایران


ورود زندانیان آمریکایی به دوحه
ورود زندانیان آمریکایی به دوحه

خروج سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و دو گروگان دیگر آمریکایی از ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

خبرگزاری الجزیره مستقر در دوحه در گزارشی ضمن معرفی گروگان‌های آمریکایی در ایران به نقل از یک مقام کاخ سفید گفت سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و دو گروگان دیگر آمریکایی آزاد شدند و به سمت دوحه، پایتخت عمان پرواز کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی گفت که داده‌های ردیابی تحلیل‌شده توسط این خبرگزاری نشان می‌دهد که یک ایرباس قطر ایرویز صبح روز دوشنبه از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران که در گذشته برای مبادلات زندانیان مورد استفاده قرار می‌گرفت، برخاست و بعد در دوحه فرود آمد.

خبرگزاری رویترز ضمن خبر خروج گروگان‌های آمریکایی از ایران به نقل از یک منبع مطلع از جزئیات درباره این موضوع روز دوشنبه به رویترز گفت که قطر تایید کرده که وجوه مسدود‌شده ایران به ارزش ۶ میلیارد دلار به حساب بانکی در دوحه منتقل شده است که باعث مبادله زندانیان ایران و آمریکا شد. به گزارش این خبرگزاری، بر اساس توافق بین ایران و ایالات متحده که با میانجیگری قطر انجام شد پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده توسط ایران در ازای انتقال این وجوه به بانک‌های قطر و آزادی پنج ایرانی که در ایالات متحده نگهداری می‌شوند، توانستند ایران را ترک کنند.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات کاخ سفید گفت که پنج آمریکایی که در ایران زندانی شده بودند، روز دوشنبه پس از دو سال مذاکرات در سطوح بالا از ایران خارج شدند.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت این پنج آمریکایی که برای چند سال در یکی از بدنام‌ترین زندان‌های ایران زندانی بودند، پس از معاینات پزشکی مختصر از دوحه به سمت واشینگتن پرواز خواهند کرد.

روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی نوشت توافق مبادله زندانیان بین ایالات متحده و ایران نشان دهنده آب‌شدن نسبی یخ در روابط بین دو کشور است.

وبگاه خبری آکسیوس مستقر در آمریکا نوشت که توافق مبادله زندانیان ایالات متحده و ایران با میانجیگری قطر یک تحول دیپلماتیک مثبت نادر بین دو کشور است که منجر به آزادی سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و دو آمریکایی دیگر شد که ناعادلانه در ایران زندانی شده بودند.

جرزوالم پست در گزارش خود درباره آزادی پنج گروگان آمریکایی از ایران گفت که دوحه میزبان حداقل هشت دور مذاکره بین طرف‌های ایرانی و آمریکایی بود که در هتل‌های جداگانه نشسته بودند و از طریق دیپلماسی رفت‌و‌برگشت صحبت می‌کردند.

پنج شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار از ۱۹ مرداد و در پی اعلام توافقی بین آمریکا و جمهوری اسلامی از زندان به مکانی خارج از زندان منتقل شده بودند.

این توافق همچنین شامل انتقال شش میلیارد دلار از پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر و آزادی پنج ایرانی که در آمریکا «محکوم یا متهم» شده بودند است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دو نفر از این ایرانیان «براساس علاقه و خواست خودشان به ایران بازمی‌گردند، یک نفر به خانواده خود در کشور ثالث ملحق می‌شود و دو شهروند دیگر تمایل دارند که در آمریکا بمانند.»

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این تبادل زندانیان بین آمریکا و ایران را موضوعی «انسان‌دوستانه» نامیدند و تبادل زندانی در ازای دریافت پول‌های بلوکه شده را منکر شده بودند.

ایران در روز ۱۹ مرداد چهار زندانی دوتابعیتی را از زندان اوین به مکان تحت کنترل دیگری منتقل کرد که گفته می‌شود در یکی از هتل‌های تهران است. نفر پنجم نیز پیش‌تر به حبس خانگی منتقل شده بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در همان روز گفت این اقدام، نخستین گام در فرایندی است که منجر به بازگشت این پنج نفر به آمریکا خواهد شد.

سیامک نمازی ۵۱ ساله و عماد شرقی ۵٩ ساله، هر دو بازرگان، و مراد طاهباز ۶۷ ساله، فعال محیط زیست، سه نفر از پنج دو تابعیتی آزاد شده هستند. هویت چهارمین و پنجمین نفر اعلام نشده، اما گفته می‌شود یکی از آنها زن است.

XS
SM
MD
LG