لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۳۰

سازمان ملل: درگیری‌ها و تغییرات آب و هوایی صدها میلیون تن را به گرسنگی می‌کشاند


تعدادی از کودکان فلسطینی در رفح، جنوب نوار غزه، در صف دریافت سهمیه غذا - ۵ مارس ۲۰۲۴
تعدادی از کودکان فلسطینی در رفح، جنوب نوار غزه، در صف دریافت سهمیه غذا - ۵ مارس ۲۰۲۴

یافته‌های مطالعه جدید سازمان ملل متحد از وضعیت «گرسنگی جهانی» نشان می‌دهد که درگیری‌ها، تغییرات آب و هوایی و اختلالات اقتصادی، افراد بیشتری را به سمت گرسنگی شدید سوق می‌دهد.

گزارش سال ۲۰۲۴ سازمان ملل درباره بحران غذایی در جهان نشان می‌دهد بیش از ۲۸۰ میلیون تن در ۵۹ کشور مختلف در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۱ و نیم درصد جمعیت مورد مطالعه، با ناامنی حاد غذایی روبرو شده‌اند.

نوار غزه و سودان به‌طور خاص از این گروه هستند.

بر پایه این گزارش، نوار غزه در آستانه قحطی قرار گرفته و وضعیت وخیم آن حاکی از سوء تغذیه گسترده در میان کودکان است که ۳۰ درصد آن‌ها دچار سوء تغذیه حاد شده‌اند.

جیان کارلو سیری، مدیر برنامه جهانی غذا در ژنو گفت: «همه ما می‌دانیم که روز به روز به وضعیت قحطی نزدیک‌تر می‌شویم؛ وضعیت غزه بسیار نگران‌کننده است.»

سودان نیز با ناامنی غذایی حاد مواجه است، که ۱۸ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پنج میلیون نفر هم در آستانه قحطی قرار دارند. سودان با وخامت سریع امنیت غذایی، به‌ویژه در مناطق درگیر در جنگ داخلی مانند دارفور و خارطوم روبرو شده است.

کورتنی بلیک، مشاور ارشد امور بشردوستانه ماموریت ایالات متحده در ژنو، به خبرنگاران گفت که مقامات ارشد دولتی در واشنگتن به‌وضوح اعلام کرده‌اند که باید اقدامات بیشتری برای کاهش این وضعیت انجام شود.

استفانو فدله، هماهنگ‌کننده تغذیه جهانی در یونیسف، می‌گوید بیش از ۳۶ میلیون کودک زیر پنج سال در ۳۲ کشور دچار سوء ‌تغذیه هستند و حدود ۱۰ میلیون کودک از سوء ‌تغذیه حاد رنج می‌برند، که زندگی و رشد آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

XS
SM
MD
LG