لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۲۱

اعتراضات گسترده به «حکم اعدام» توماج صالحی؛ گوهر عشقی:‌ رژیم خامنه‌ای جلّاد به سیم آخر زده است‌


 توماج صالحی
توماج صالحی

روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ در پی اعلام خبر صدور «حکم اعدام» توماج صالحی، موجی از اعتراضات مردمی در داخل و خارج از کشور به راه افتاد و کاربران فضای مجازی هشتگ «توماج صالحی» را ترند جهانی کردند. گوهر عشقی در این باره نوشت: «رژیم خامنه‌ای جلّاد به سیم آخر زده است‌.»

گزارش‌ها از شهرهای مختلف ایران حاکی است شامگاه چهارشنبه مردم در مناطق مختلف با سردادن شعار، نوشتن نام توماج روی دیوارها و پخش آهنگ‌های او، خشم و انزجار خود را از این حکم ناعادلانه نشان دادند.

واکنش‌ها به این حکم در فضای مجازی نیز گسترده بود و هشتگ‌های مربوط به توماج صالحی بارها و بارها توسط کاربران منتشر شد و نام او را به صدر پرتکرارترین‌های رسانه‌های اجتماعی آورد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ضمن محکوم کردن حکم صادره علیه توماج صالحی، هنرمند معترض، آن را «نمونه دیگری از نقض هولناک و فراگیر حقوق بشر توسط رژیم در ایران» دانست.

پاتل روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت در کنفرانس خبری این وزارتخانه از توماج صالحی به عنوان کسی که «قبلاً با شکنجه و سایر رفتارهای خشن و بازداشت مواجه بوده است» یاد کرد و گفت که آمریکا استفاده «رژیم ایران از حکم اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم» را محکوم می‌کند.

او در پاسخ به پرسش گیتا آرین، خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا، درباره اقدامات احتمالی آمریکا در عرصه جهانی برای جلوگیری از اجرای این حکم، بدون پرداختن به جزئیات گفت که ابزارهای مختلفی برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی به منظور مقابله با «نقض جدی و فاحش حقوق بشر» وجود دارد.

آبرام پیلی، معاون نماینده آمریکا در امور ایران، در حساب «ایکس» خود نوشت: «ما به شدت حکم اعدام توماج صالحی و حبس پنج ساله سامان یاسین، خواننده رپ کُرد ایرانی را محکوم می‌کنیم و خواهان آزادی فوری آنها هستیم. اینها جدیدترین نمونه‌های سوء استفاده وحشیانه رژیم از شهروندان خود، بی‌اعتنایی به حقوق بشر و ترس از تغییر دموکراتیکی است که مردم ایران خواهان آن هستند.»


شاهزاده رضا پهلوی در پستی با اشاره به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خواننده رپ مخالف جمهوری اسلامی از جامعه جهانی به‌ویژه از هنرمندان در سراسر جهان خواست که صدای توماج باشند و برای لغو فوری این حکم «شرم‌آور» و آزادی بدون محدودیت او از زندان تلاش کنند.


کیهان کلهر، موسیقی‌دان برجسته ایرانی، در واکنش به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی در حساب اینستاگرام خود نوشت: «توماج صالحی باید آزاد گردد، سکوت ما یعنی حمایت از ظلم و ظالم.»

مهدی یراحی، خواننده معترضی که خود نیز به علت مخالفت با جمهوری اسلامی مدتی را در حبس گذراند نوشت: «خبر حکم اعدام ‎توماج صالحی از فرط بی‌بنیادی به کمدی سیاه می‌ماند. برادرم را بدون قیدوشرط آزاد کنید که دود این آتش چشمان‌تان را خواهد سوزاند.»


خانواده‌های دادخواه از جمله آدینه‌زاده و جوادی با توماج صالحی ابراز همبستگی کردند و گوهر عشقی مادر دادخواه ستار بهشتی نوشت: «همانطور که قبلا گفتم،رژیم خامنه‌ای جلّاد به سیم آخر زده است‌. فرزندانم! در برابر این حکمِ ننگین سکوت نکنید! اینها می‌خواهند شما را بترسانند و کشور را به قبرستان تبدیل کنند.»

حامد اسماعیلیون از اعضای خانواده‌های دادخواه پرواز پی‌اس ۷۵۲ نیز توماج را «نمادی از مبارزه‌ی قهرمانانه‌ی مردم ایران» دانست و نوشت:«اعدام و کشتار و خشونت آخرین ابزار جمهوری اسلامی‌ست. حکومتی که به کشتن امید آمده است. حکومتی که می‌خواهد نتوانستن را به مردم القا کند غافل از این‌که خودش در رویارویی با خشم مردم قافیه را باخته است. حکومتی که از خشم مردم بسیار ترسیده است. توماج تنها نیست و حکومت اسلامی در مقابل او نیز تسلیم خواهد شد.»

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هم نوشت: «حکم اعدام توماج صالحی برای این صادر شد که او مصداق واقعی تکثیر شجاعت بود، به او حکم اعدام داده‌اند چون از خیابان و در خیابان بود.عقب نشینی ما یعنی پیش‌روی نظام فاشیستی جمهوری اسلامی، امروز بر ماست که هر آنچه در توان داریم به کار گیریم و صدای توماج باشیم که صدای بی‌صدایان بود.»


در خارج از ایران هم ایرانیان در شهرهای فرانکفورت آلمان و پاریس فرانسه با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار لغو حکم اعدام و آزادی توماج صالحی شدند.

جان دیلی رپر سرشناس آلمانی در واکنش به حکم «بی‌اساس» توماج صالحی نوشت: «ما همه باید صدای توماج باشیم، همه»

یه وان ری، کفیل سیاسی توماج صالحی، در بیانیه‌ای حکم اعدام صادره برای توماج صالحی را «پوچ و غیرانسانی» خواند و اعلام کرد که چنین حکمی «هیچ مبنایی در حاکمیت قانون ندارد» و «غیرقابل قبول» است.

هلموت برندشتتر، نماینده پارلمان اتریش و دیگر کفیل توماج صالحی هم در واکنش به صدور حکم اعدام او با انتشار ویدیویی گفت سکوت اختیار نکنید. به هر شکل ممکن مانند فعالیت در رسانه‌های اجتماعی برای حمایت از توماج و همه زندانیان سیاسی قیام کنید.

او افزود: وزیر خارجه اتریش باید این پیام را به سفیر جمهوری اسلامی در اتریش برساند که ما نقض حقوق بشر به این شکل در ایران را تحمل نخواهیم کرد.

امیر رئیسیان یکی از وکلای توماج صالحی روز چهارشنبه خبر داد که «شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، در اقدامی که در نوع خود بی‌سابقه است، حکم دیوان عالی کشور درباره پرونده سال ۱۴۰۱ توماج صالحی را اجرایی نکرد و با "ارشادی" خواندن این حکم و تاکید بر استقلال دادگاه بدوی، توماج صالحی را به اتهام افساد فی‌الأرض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد.»

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی، در حال حاضر در زندان دستگرد اصفهان به سر می‌برد.

جلسه رسیدگی به اتهامات توماج صالحی، خواننده معترض، مرتبط با پرونده سال ۱۴۰۱ او، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان با افزوده شدن دو اتهام «اجتماع و تبانی، و معاونت در بغی» برگزار شده بود.

توماج صالحی با رد اتهامات وارده و «غیرقانونی» دانستن این دادگاه، گفته که محاکمه‌اش «نه بر اساس قانون، بلکه به خواست نهادهای اطلاعاتی» صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG