لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۳۴

زائران دریافت‌کننده واکسن برکت مجبور به تزریق دوباره واکسنی غیرایرانی شدند


با وجود تلاش‌های مقامات جمهوری اسلامی ایران برای متقاعد کردن مقامات سعودی به پذیرش واکسن‌های ایرانی کرونا، عربستان سعودی واکسیناسیون با واکسن ایرانی را نپذیرفت و زائران مجبور شدند دوباره واکسن‌های مورد تأیید جهانی را تزریق کنند.

عربستان سعودی برای پذیرش زائران حج امسال، تزریق دو دز واکسن مورد تأیید این کشور را الزامی کرده است.

از سبد واکسیناسیون عمومی ایران، واکسن‌های سینوفارم، اسپوتنیک وی، آسترازنکا و کووکسین از جمله واکسن‌های مورد پذیرش عربستان هستند.

عربستان سعودی همچنین از برخی از محدودیت‌های پیشگیرانه کرونا کاسته‌است و به غیر از مسجد الحرام مکه و مسجدالنبی مدینه، استفاده از ماسک در مکان‌های بسته الزامی نخواهد بود.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، ۶ هزار و ۵۰۰ نفر که واکسن برکت دریافت کرده‌اند مجبور به تزریق دوباره با یکی از واکسن‌های مورد تأیید در عربستان سعودی شدند.

یک ماه پیش، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به زائران اطمینان داده بود که ایران «از مجاری دیپلماتیک» تلاش می‌کند تا مقام‌های عربستان سعودی را متقاعد کنند واکسن‌های ایرانی که به گفته او از «استاندارد بالای بهداشتی و سلامت» برخوردارند، را قبول کنند.

در ایران، ۶ واکسن تولید داخلی مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است. از میان آنها، تنها پیش‌مقاله فاز سوم واکسن سوبرانا۲ ساخت انستیتو پاستور ایران و کوبا منتشر شده است.

هیچ یک از واکسن‌های ایرانی تاکنون مجوز سازمان بهداشت جهانی را دریافت نکرده‌اند.

جدول سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد از ایران، دو واکسن برکت و اسپایکوژن، برای دریافت مجوز مصرف اضطراری درخواست داده‌اند. واکسن برکت، از اواسط ماه فرودین وارد مرحله بررسی داده‌ها شده است و اسپایکوژن دو مرحله عقب‌تر است و در فاز بررسی اولیه قرار دارد.

درست یک سال از صدور مجوز مصرف اضطراری به واکسن برکت، واکسن تولید بنیاد دارویی برکت متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام می‌گذرد و داده‌های دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد تنها ۹ میلیون دز از این واکسن تزریق شده است. بر اساس این داده‌ها، واکسن‌های ایرانی - برکت، پاستوکووک، اسپایکوژن، فخرا، رازی و نورا- کمتر از ۹ درصد در واکسیناسیون عمومی سهم داشته‌اند.

در مجموع ۱۲ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۳۹۷ دز از واکسن برکت در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

محمد مخبر، رئیس وقت ستاد اجرایی فرمان امام و معاون کنونی ریاست جمهوری ایران در اردیبهشت ۱۴۰۰ وعده داده بود که تا پایان شهریور همان سال، پنجاه میلیون واکسن برکت تولید شود.

این درحالی است که پیشتر بسیاری از تولید‌کنندگان واکسن از بی‌میلی وزارت بهداشت از خرید واکسن‌هایشان شکایت کرده بودند و مدعی شده‌بودند که میلیون‌ها دز واکسن داخلی در انبار سازنده‌ها باقی مانده است که ممکن است تاریخ انقضایشان بگذرد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران، در واکنش به واکسن‌های مانده در انبار گفته بود اگر شرکتی واکسن اضافه تولید کرده باشد، «به خودش مربوط است» و این وزارتخانه بر اساس قراردادهای منعقد‌شده واکسن‌ها را تهیه می‌کند.»

XS
SM
MD
LG