لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۳۵

هشدار بلینکن در مورد عقب افتادن آمریکا از چین در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده

صدای آمریکا، فرهاد پولادی - وزیر خارجه ایالات متحده در آستانه میزبانی اجلاس سران برای مقابله با تغییرات اقلیمی، در مورد پیش افتادن چین در بهره گیری از انرژیهای تجدید پذیر از آمریکا هشدار داد.

در پایان هفته جاری پرزیدنت بایدن به صورت مجازی میزبان ده ها مقام ارشد از دیگر کشورها برای رسیدگی به این بحران جهانی است.

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه در سخنرانی تحت عنوان «مقابله با بحران و استفاده از فرصت: رهبری جهانی در مقابله با تغییرات اقلیمی» که در یکی از بنیادهای زیست محیطی آمریکا ارائه کرد، از فاصله گرفتن چین در حوزه تولید انرژی های تجدیدپذیر هشدار داد.

آقای بلینکن گفت: «اگر ما نتوانیم انقلاب انرژی های تجدیدپذیر را رهبری کنیم، تصور اینکه آمریکا در رقابت راهبردی طولانی مدت با چین پیروز شود، دشوار است.»

وی افزود: «در حال حاضر ما عقب هستیم، چین بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده صفحات خورشیدی، توربین های بادی، باتری ، وسایل نقلیه الکتریکی است. این کشور تقریباً یک سوم ثبت اختراعات انرژی تجدید پذیر در جهان را در اختیار دارد. اگر به آنها نرسیم، آمریکا فرصت شکل دهی به آینده تغییرات اقلیمی را از دست خواهد داد و این مساله، بر ارزش ها و منافع ما تاثیر بسزایی می گذارد. در این صورت آمریکایی ها فرصتهای شغلی بسیاری را از دست خواهند داد.»

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین که کشورش رتبه نخست تولید گازهای گلخانه ای در جهان را دارد، یکی از مدعوین سخنرانی در اجلاس مجازی مقابله با تغییرات اقلیمی به میزانی آمریکا است.

۲۸ فروردین ماه در پایان سفر جان کری نماینده ویژه دولت آمریکا در امور تغییرات اقلیمی، واشنگتن و پکن با انتشار بیانیه مشترکی وعده دادند توجه بیشتری به تغییرات اقلیمی بکنند.

واشنگتن وعده به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۵۰ و چین تا سال ۲۰۶۰ را داده است.

یکی از وعده های دولت پرزیدنت بایدن اولویت دادن به مقابله با تغییرات اقلیمی است.

اجلاس سران کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیمی، پنجشنبه و جمعه هفته جاری به صورت مجازی برگزار می شود.

XS
SM
MD
LG