لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۳۳

احضار مجدد پدر دادخواه پویا به اتهام «نشر اکاذیب»؛ همسر منوچهر بختیاری به قوه قضاییه: شرم بر قضاوتتان


تصویری از منوچهر بختیاری (چپ) در کنار فرزندش پویا بختیاری. آرشیو
تصویری از منوچهر بختیاری (چپ) در کنار فرزندش پویا بختیاری. آرشیو

مقامات قضایی جمهوری اسلامی با پرونده‌سازی مجدد برای منوچهر بختیاری بار دیگر این زندانی دادخواه را به صورت آنلاین احضار کردند. این سومین پرونده‌ای است که حین بازداشت و زندان برای پدر پویا بختیاری گشوده می‌شود.

منوچهر بختیاری، پدر دادخواه پویا بختیاری از کشته‌شدگان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸، سه‌شنبه ۲۲ اسفند «ابلاغیه‌ای» دریافت کرده که بر اساس آن با اتهام «نشر اکاذیب» به دادسرای عمومی و انقلاب قزوین احضار شده است.

بنا بر تصویری از ابلاغیه که سارا عباسی، همسر منوچهر بختیاری در اینستاگرام منتشر کرده، شعبه چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی قزوین از منوچهر بختیاری خواسته که «ظرف مدت شش روز» برای دفاع از خود در قبال این اتهام «از طریق سامانه‌های رایانه‌ای در این شعبه حاضر شود.»

سارا عباسی با بیان این که «شب چهارشنبه‌سوری است اما بیش از چهار سال است که دلخوشی نداریم»، نوشت: «موضوع جالب این ابلاغیه این است که گویا قاضی اطلاع ندارد که منوچهر بختیاری بیش از سه سال است در زندان و تبعید است و گفته‌اند عدم حضور شما مساوی جلب شما است و حتما ضامن بیاورید برای گذاشتن سند.»

او خطاب به قوه قضاییه گفت: «به جرم پدر بودن، به جرم وطن‌پرستی ۲۹ سال حبس و تبعید داده‌اید و هر بار پرونده‌سازی جدید می‌کنید، تا یک وقت منوچهر بختیاری آزاد نشود، خوب یک دفعه برایش حبس ابد بزنید و در زدن ابلاغیه صرفه‌جویی کنید. شرم بر شما و قضاوتتان.»

پدر دادخواه پویا بختیاری که به واسطه دادخواهی پیش از این نیز بازداشت شده بود، آخرین بار نهم اردیبهشت ۱۴۰۰ به دست مأموران اطلاعاتی با خشونت در خانه‌اش بازداشت شد و دادگاه انقلاب اسلامی او را به «سه سال و شش ماه حبس، دو سال و شش ماه تبعید، و دو سال ممنوعیت خروج از کشور» محکوم کرد.

منوچهر بختیاری که پس از اتمام بازجویی به ندامتگاه مرکزی کرج انتقال یافته بود، در تابستان ۱۴۰۱ به زندان چوبین‌در قزوین برده شد و از آن زمان در آن جا نگهداری می‌شود.

این زندانی سیاسی در پرونده‌ای دیگر که حین بازداشت برای او باز شده بود، در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی کرج به ریاست موسی آصف‌الحسینی به صورت ویدئو کنفرانس محاکمه شد و به ۱۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

در واکنش به صدور این حکم، صبا بختیاری، خواهر این زندانی سیاسی، به صدای آمریکا گفته است که او جز دادخواهی فرزندش و آب و خاک ایران کاری نکرده و «جنگ ما ملت» با جمهوری اسلامی بدون ترس از زندان ادامه دارد.

منوچهر بختیاری همچنین در حالی که در زندان به سر می‌برد، در پرونده‌ای دیگر در یک محاکمه ویدئو کنفرانس توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی قزوین به شش ماه حبس محکوم شد.

در هفته‌های گذشته، همسر منوچهر بختیاری از وخامت حال این زندانی دادخواه در زندان خبر داده و گفته بود که او به خاطر انسداد مجاری ادراری و افت شدید فشار در زندان «از حال رفته و به زمین افتاده» است.

XS
SM
MD
LG