لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۵۰

مقامات اسرائیلی و فلسطینی گزارش‌ها در مورد پیشرفت در مذاکرات قاهره را کم اهمیت می‌دانند


در پی انتشار گزارش‌هایی که از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس حکایت داشت، رسانه‌ها به نقل از مقامات اسرائیلی و فلسطینی این موضوع را رد کردند و پیشرفت در مذاکرات برای توقف در جنگ غزه را «کم اهمیت» دانستند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی یک مقام این کشور چشم‌انداز آتش‌بس را کم‌اهمیت می‌داند: «ما توافقی در افق نمی‌بینیم.»

اظهارات مقامات بلندپایه اسرائیلی که «کانال ۱۲» و «وای نت» به آنها اشاره می‌کنند، آب سرد بیشتری را بر چشم انداز «توافق قریب الوقوع» آزادی گروگان‌ها می‌ریزد که پیش از این توسط برخی از رسانه‌های مصری منتشر شده بود.

یکی از مقامات اسرائیلی به «وای‌نت» می‌گوید: «ما هنوز توافقی در افق نمی‌بینیم. فاصله [بین دو طرف] هنوز زیاد است و هیچ چیز دراماتیکی تاکنون رخ نداده است.»

از سوی دیگر یک مقام وابسته به گروه‌های فلسطینی در غزه نیز پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس را رد کرد.

شبکه «المیادین» وابسته به حزب الله لبنان به نقل از «یک مقام بلندپایه» فلسطینی ناشناس در غزه، پیشرفت قابل توجه در مذاکرات آتش‌بس را رد کرد.

این مقام در اظهارات خود از «لجاجت» اسرائیل شکایت و تاکید کرد که «تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.»

ساعاتی پیش، شبکه خبری «القاهره نیوز» وابسته به دولت مصر در بامداد دوشنبه به نقل از یک مقام بلند‌پایه مصری اعلام کرده بود که در مذاکرات قاهره برای آتش‌بس در جنگ غزه پیشرفت‌هایی حاصل شده، و توافق نظر بر سر «نکات اساسی» بین همه طرف‌های درگیر وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این شبکه تلویزیونی هویت منبع خود را فاش نکرد، اما از قول او گفت که هیات‌های قطر و حماس قاهره را ترک کردند و مقرر شد ظرف دو روز آینده برای مذاکره بر سر مفاد پیش نویس یک «توافق نهایی»، به قاهره بازگردند.

بر اساس این گزارش، هیات‌های اسرائیلی و آمریکایی نیز تا ساعاتی دیگر پایتخت مصر را ترک خواهند کرد. به گفته این رسانه دولتی مصری، رایزنی‌ها در ۴۸ ساعت آینده، با وجود خروج هیات‌های مذاکره کننده از قاهره ادامه خواهد یافت.

گروه شبه نظامی فلسطینی حماس، که از حمایت حکومت ایران برخوردار است، روز یکشنبه بار دیگر بر خواسته‌های خود از جمله آتش‌بس دائمی، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، بازگشت آوارگان و تبادل اسیران فلسطینی با گروگان‌های اسرائیلی تاکید کرد.

همزمان، بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر اسرائیل نیز در جلسه هفتگی کابینه خود، خواستار اتحاد شهروندان اسرائیل شد و وعده «پیروزی کامل» بر حماس داد.

او در بیانیه‌ای که به مناسبت ششمین ماه حمله تروریستی حماس به کشورش خواند، افزود: «به جامعه بین‌المللی گفته‌ام که بدون بازگشت گروگان‌ها، هیچ آتش‌بسی برقرار نخواهد شد.»

پس از حمله ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه - که از سوی ایالات متحده و اسرائیل و شمار دیگری از کشورها تروریستی شناخته شده - آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG