لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۱:۳۹

رسانه‌های اسرائیلی از نارضایتی نتانیاهو از تیم مذاکره‌کننده آزادی گروگان‌ها خبر می‌دهند


نشست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و اعضای کابینه جنگ او - ۱۴ آوریل ۲۰۲۴
نشست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و اعضای کابینه جنگ او - ۱۴ آوریل ۲۰۲۴

کانال ۱۲ و تلویزیون کان اسرائیل اعلام کردند نخست وزیر این کشور روز یکشنبه در جلسه کابینه جنگ، اعضای تیم مذاکره‌کننده برای آزادی گروگان‌های اسیر دست حماس را به «ارائه اطلاعات نادرست» متهم و آنها را به برکناری تهدید کرده است.

به گزارش این رسانه‌ها، بنیامین نتانیاهو گفته است توضیحات و گفته‌های نادرست تیم مذاکره‌کننده، به تلاش‌های دولت برای بازگرداندن گروگان‌ها آسیب می‌زند و ناامیدی را در میان خانواده‌های گروگان‌ها گسترش می‌دهد.

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرده «اگر فردی در تیم مذاکره‌کننده آمادگی پذیرش تصمیمات سیاسی را ندارد و می‌خواهد برای اهداف سیاسی تیترهای نادرست تولید کند، بهتر است از این موقعیت کنار بکشد یا این که کنار گذاشته شود.»

تیم مذاکره‌کننده اسرائیل در سفرهای مکرر به پاریس، قاهره و دوحه تلاش می‌کنند در معامله‌ای ۱۲۹ گروگان باقی‌مانده را، که از حمله سال گذشته حماس در اسارات این گروه فلسطینی مورد حمایت حکومت ایران قرار دارند، آزاد کنند.

به گفته منابع اسرائیلی، این تیم توسط دیوید بارنیا رئیس موساد، رونن بار رئیس شین‌بت، و نیتزان آلون از فرماندهان ارتش اسرائیل، رهبری می‌شود.

دو عضو تیم مذاکره‌کننده اسرائیل چند روز قبل در یکی از برنامه‌های کانال ۱۲ به‌صورت ناشناس مدعی شدند که نتانیاهو نسبت به سرنوشت گروگان‌ها بی‌تفاوت است و تلاش‌ها برای دستیابی به توافق با حماس را تضعیف کرده است.

یکی از این دو نفر گفته: «نمی‌توانم بگویم که بدون نتانیاهو توافقی وجود داشت، اما می‌توانم بگویم که بدون نتانیاهو، شانس دستیابی به توافق بهتر بود.»

درپی حمله ۱۵ مهر سال گذشته شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل، دست‌کم ۱۲۰۰ تن کشته شدند، که اکثر آنها غیرنظامی بودند. شبه‌نظامیان اسلامگرای فلسطینی همچنین بیش از ۲۳۰ تن را به گروگان گرفتند که در میان آنها، کودکان خردسال و سالمندان وجود دارند.

در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای بین اسرائیل و حماس در دی‌ماه سال گذشته، حدود یکصد تن از گروگان‌ها با شماری از زندانیان فلسطینی مبادله شدند، اما هنوز حدود ۱۳۰ گروگان اسیر حماس هستند که مشخص نیست چه تعدادی از آنها زنده باشند.

XS
SM
MD
LG