لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۴:۳۴

ارتش اسرائیل «نیروهای زمینی در جنوب غزه» را کاهش داد


نیروهای اسرائيل در غزه - آرشیو
نیروهای اسرائيل در غزه - آرشیو

ارتش اسرائیل روز یکشنبه گفت نیروهای زمینی بیشتری را از جنوب نوار غزه خارج کرده و تنها یک تیپ را شش ماه پس از آغاز حمله خود در آن منطقه باقی گذاشته است.

ارتش اسرائيل که از ابتدای سال جاری برای کاهش فشار روی نیروهای ذخیره و همچنین تحت فشار فزاینده متحد خود واشنگتن، برای بهبود وضعیت انسانی تعداد سربازانش را در غزه کاهش داده است جزئیاتی در مورد دلایل اقدام خود یا تعداد سربازان نداد.

به گزارش رویترز، این اقدام در حالی صورت می گیرد که مصر در حال آماده شدن برای میزبانی دور جدیدی از مذاکرات با هدف دستیابی به آتش‌بس و توافق آزادی گروگان‌ها است.

شش ماه جنگ در غزه، ارتش اسرائیل و اقتصاد این کشور را زیر فشار قرار داده است. بسیاری از کارشناسان امنیتی اسرائیل می‌گویند که اکنون تهدید بزرگ‌تری را از جانب گروه حزب‌الله در لبنان می‌بینند.

اسرائیل همچنین برای حمله تلافی جویانه احتمالی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به کشته شدن چند فرمانده نیروی قدس سپاه در دمشق، در حالت آماده باش است.

مشخص نیست که آیا این عقب نشینی حمله‌ای که را پیش‌بینی می‌شود اسرائيل برای «از بین بردن حماس» به شهر رفح در جنوب غزه می‌خواهد انجام دهد به تاخیر می‌اندازد یا خیر.

ساکنان فلسطینی شهر خان‌یونس در جنوب غزه گفتند که شاهد خروج نیروهای اسرائیلی از مرکز شهر و عقب نشینی به سمت مناطق شرقی بوده‌اند.

تهاجم اسرائیل که پس از حمله شوک آور حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر (۷ اکتبر) آغاز شد، در ماه‌های گذشته بر جنوب نوار غزه متمرکز شده است.

بر اساس آمار اسرائیل، حماس و متحدانش که مورد حمایت جمهوری اسلامی هسند در حمله ۷ اکتبر بیش از ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند و حدود ۱۲۰۰ نفر را کشته شدند. به گفته وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، بیش از ۳۳ هزار ۱۰۰ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG