لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۴:۵۶

ادامه حملات زمینی و هوایی اسرائیل در مرکز و جنوب غزه


جنوب نوار غزه. ۲۴ اسفند.
جنوب نوار غزه. ۲۴ اسفند.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۲۴ اسفند، از عملیات زمینی و حملات هوایی در بخش‌های مرکزی و جنوبی نوار غزه خبر داد.

ازتش اسرائیل اعلام کرد که این عملیات شامل حملاتی در خان یونس بود که طی آن، سکوهای پرتاب موشک متعلق به گروه شبه‌نظامی حماس منهدم شدند.

ادامه حملات زمینی و هوایی اسرائیل در شرایطی ادامه دارد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۳ اسفند، گفت که اسرائیل باید حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در جنگ علیه حماس در غزه را «وظیفه شماره یک» خود قرار دهد.

او پس از یک نشست مجازی با شماری از همتایان خود به خبرنگاران گفت: «ما انتظار داریم تا اطمینان حاصل شود که حفاظت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌های مورد نیاز مردم در اولویت است.»

او افزود: «این موضوع باید حتی زمانی در اولویت باشد که اسرائیل برای دفاع از کشور خود و مقابله به تهدیدات حماس اقدامات لازم را انجام می‌دهد.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده در یک کنفرانس ویدئویی با همتایان خود از قبرس، بریتانیا، امارات متحده عربی، قطر، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد درباره راه دریایی کمک‌رسانی به غیر نظامیان در غزه گفتگو کرد.

آقای بلینکن گفت: «با راه‌اندازی این کریدور، امکان توزیع روزانه دو میلیون وعده غذایی و همچنین دارو، آب و سایر لوازم حیاتی بشردوستانه فراهم می‌شود.»

ارتش آمریکا یک کشتی را به دریای مدیترانه اعزام کرده است تا با ساخت یک اسکله موقت در خط ساحلی غزه بتواند گذرگاه کامیون‌های کمک‌رسانی بیشتری را ایجاد کند. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، پیشتر گفته بود که برای تکمیل این اسکله ممکن است به دو ماه زمان نیاز باشد.

آژانس امداد سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) روز چهارشنبه اعلام کرد که در حمله نظامیان اسرائیلی به یک مرکز توزیع مواد غذایی در شرق رفح، در جنوب نوار غزه، دست کم یکی از کارکنان آن نهاد کشته شد و ۲۲ تن نیز زخمی شدند.

آنتونی بلینکن گفت که این حادثه، ضرورت برخورد بهتر و مطابق با اصل کاهش خطرات در میان امداگران را نشان می دهد.

سیاران دانلی، معاون بخش «واکنش به بحران» در «کمیته بین‌المللی نجات»، به خبرنگاران گفت که ارسال هوایی غذا برای برای فلسطینی‌ها در غزه ناامن، بسیار گران، ناکارآمد و حقارت‌بار است.»

او گفت: «این باید آخرین راه‌حل برای امدادرسانی در بحران های سراسر جهان باشد و نه اولین گزینه برای ارسال کمک‌ها به غزه.»

کشتی «آغوش باز»

کشتی «آغوش باز» با پرچم اسپانیا حامل بیش از ۲۰۰ تن کمک‌های غذایی بشردوستانه از قبرس به سوی غزه در حرکت است.

کنستانتینوس کامبوس، وزیر خارجه قبرس، گفت: «کشتی دوم در حال بارگیری در قبرس است تا به زودی همین مسیر را طی کند.»

به گفته او، «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، راهکار لازم برای ارسال محموله دوم که بسیار بزرگ‌تر است، پیش‌بینی شده و سپس یک روند نظام‌مندتر با حجم بیشتر از کمک‌های بشردوستانه به غزه ایجاد خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG