لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۵۸

تهدید یک فرمانده ارشد سپاه: تجدیدنظر در سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی «محتمل و قابل‌تصور» است


احمد حق‌طلب، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی
احمد حق‌طلب، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی

در شرایطی که احتمال پاسخگویی اسرائیل به حملات موشکی و پهپادی حکومت ایران به طور روزافزونی افزایش یافته است، احمد حق‌طلب، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای ایران، روز پنجشنبه ۳۰ فروردین هشدار داد که «تجدیدنظر» در سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی «محتمل و قابل‌تصور» است.

به گفته این فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اگر اسرائیل «بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور» است.

این مقام نظامی جمهوری اسلامی بر خلاف پروتکل‌ها و استانداردهای جهانی و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهدید کرد حکومت ایران مراکز هسته‌ای اسرائیل را شناسایی کرده و آماده شلیک موشک به سوی آنها است.

در این حال، رویترز نوشت که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بلافاصله به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در مورد سخنان فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی پاسخ نداد.

رویترز اشاره کرد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حرف آخر را در مورد برنامه هسته‌ای تهران که به گمان غرب، اهداف نظامی دارد، می‌گوید.

جمهوری اسلامی که ابتدا فعالیت‌های هسته‌ای خود را از جامعه بین‌المللی پنهان کرده بود، به دنبال علنی‌شدن فعالیت‌هایش مدعی شد که یک برنامه هسته‌ای «صلح‌آمیز» را دنبال می‌کند.

به موازات گسترش برنامه هسته‌ای حکومت ایران و افزایش نگرانی‌های بین‌المللی، مقامات این حکومت طی سال‌های گذشته بارها به فتوای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر «حرام» بودن ساخت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی اشاره کرده و مدعی شده‌‌اند کل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی برای مصارف و اهداف «صلح‌آمیز» است.

برنامه هسته‌ای و همچنین موشکی جمهوری اسلامی که ده‌ها میلیارد دلار برای مردم ایران هزینه برداشته، موجب وضع تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران شده و اقتصاد ایران را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

پیشتر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خدود سه هفته قبل گفته بود که جمهوری اسلامی در حال افزایش توان هسته‌ای خود است و با وجود این‌که آژانس به طور فعال در حال بازرسی سایت‌ها در ایران است، اما این بازرسی‌ها کافی نیست.

او درگفتگو با شبکه پی‌بی‌اس تاکید کرده بود که گرایش جمهوری اسلامی به سمت افزایش غنی‌سازی حداکثری است.

پیش از آن هم ایالات متحده روز ۱۷ اسفند سال گذشته به تهران هشدار داده بود که تداوم «سنگ‌اندازی» در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، زمینه را برای پیگیری اقدامات بیشتر شورای حکام این نهاد جهانی، از جمله امکان صدور قطعنامه‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی، فراهم می‌کند.

در همین حال، وب‌سایت «تایمز اسرائیل» روز پنجشنبه اشاره کرد اسرائیل همواره با متهم کردن جمهوری اسلامی را به تلاش برای دست‌یابی به بمب اتمی گفته که اجازه نخواهد داد این اتفاق بیفتد.

به دنبال حملات موشکی و پهپادی شنبه‌شب گذشته حکومت ایران به اسرائیل، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال هدف قرارگرفتن مراکز و تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی در حملات تلافی‌جویانه احتمالی اسرائیل مطرح شده است.

طرح این گمانه‌زنی‌ها در شرایطی است که مقامات ارشد اسرائیل ضمن تاکید بر حق این کشور برای تلافی حملات گسترده جمهوری اسلامی، اشاره‌ای به نحوه و زمان پاسخگویی اسرائیل نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG