لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۱۱

حکم ۵ سال زندان برای سعید عزیزی، شهروند دوتابعیتی؛ رضا شفاخواه: وضع سلامتی موکل من وخیم‌تر شده است


همزمان با صدور محکومیت پنج سال حبس برای سعید عزیزی، شهروند ایرانی-سوئدی، وکیل او از وخامت حال این زندانی و ناتوانی‌اش در تحمل حبس خبر داد.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۱ بهمن، گزارش داد که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، سعید عزیزی، ۶۰ ساله، را به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» به ۵ سال حبس محکوم کرده است.

این در شرایطی است که رضا شفاخواه، وکیل این شهروند دو تابعیتی، از ابتلای موکلش به سرطان پروستات و ناتوانی او در تحمل زندان خبر داده است.

این وکیل دادگستری در شبکه پیام‌رسان «ایکس» نوشت که سعید عزیزی متبلا به سرطان پروستات، «چندی پیش در زندان از روی پله افتاده و شرایط جسمانیش وخیم‌تر از پیش شده.»

به گزارش هرانا، آقای عزیزی که روز ۲۱ آبان‌ سال جاری از سوئد به ایران سفر کرده بود، به دست نیروهای حکومتی در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت شد.

پیشتر وزارت خارجه سوئد در بیانیه‌ای از بازداشت مردی سوئدی-ایرانی «بدون هیچ دلیل مشخص» در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی خبر داده و خواستار آزادی فوری شهروندان سوئدی بازداشت‌شده در ایران شده بود.

بر پایه گزارش‌ها، دست‌کم دو تن دیگر از شهروندان سوئدی؛ از جمله یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا، در حال حاضر در ایران در بازداشت به سر می‌برند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای درباره یوهان فلودروس اعلام کرده که «بازداشت طولانی‌ او مطابق با الگوی بازداشت‌های مستبدانه دو تابعیتی‌ها و اتباع خارجی، یعنی عملا گروگان‌ها، است که به عنوان ابزار معامله در مناقشات دیپلماتیک جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

کارشناسان می‌گویند که جمهوری اسلامی با استفاده از اتهامات دروغین، شهروندان خارجی و به ویژه شهروندان دارای تابعیت دوگانه را بازداشت می‌کند تا از آنها به عنوان ابزار چانه‌زنی سیاسی استفاده کند و در عمل با این کار این شهروندان را گروگان گرفته است.

در پی بازداشت حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت، در سوئد و و محاکمه او به اتهام نقش‌داشتن در اعدام‌ دسته جمعی و شکنجه زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ روابط تهران و استکهلم رو به تیرگی گذاشت.

XS
SM
MD
LG