لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۰۰

بازداشت ۷ تن در اشنویه برای اجرای احکام زندان


زندان اشنویه در استان آذربایجان غربی
زندان اشنویه در استان آذربایجان غربی

منابع حقوق بشری از اجرای احکام حبس هفت تن از ساکنان شهر اشنویه از جمله یک نوجوان ۱۷ ساله و دو عضو خانواده‌های دادخواه خبر دادند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، دادگاه انقلاب اشنویه، در استان آذربایجان غربی، اسفندماه گذشته این افراد را به «همکاری با حزب دموکرات کردستان ایران» متهم و آنها را در مجموع به ۲۷ ماه زندان محکوم کرده است.

هه‌نگاو اسامی این هفت نفر را هیوا شریفی نوجوان ۱۷ ساله، دو برادر به نام‌های شوانه و شفیع بابکری از اعضای خانواده‌های دادخواه، شاهین ابراهیمی، صالح سخاوت، سوران بنگینی، و شهرام ابراهیمی اعلام کرده است.

بنا بر این گزارش، رشید بابکری، پدر شوانه و شفیع و از زندانیان سیاسی کُرد، در سال ۱۳۷۲ شمسی به اتهام «عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران» در زندان ارومیه اعدام شده است.

به گزارش هه‌نگاو، پنج تن از این افراد در تیرماه و دو تن دیگر هم در بهمن ماه ۱۴۰۲ پس از مدتی بازداشت با قرار وثیقه بطور موقت آزاد شده بودند.

در پی درخواست ده‌ها نهاد حقوق بشری، کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۱۶ فروردین ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، و کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی در مورد ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کردند.

جاوید رحمان او در گزارش نهایی خود در اسفندماه ۱۴۰۲ از افزایش اعدام‌ها و تداوم نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG