لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۱۶

جمهوری اسلامی می‌گوید خدمه کشتی «ام‌اس‌سی آریس» را آزاد کرده است


تصویری از کشتی باری «ام‌اس‌سی» از آرشیو
تصویری از کشتی باری «ام‌اس‌سی» از آرشیو

جمهوری اسلامی می‌گوید خدمه یک کشتی توقیف شده که با پرچم پرتغال فعالیت می‌کرد آزاد شده‌اند، اما خود کشتی همچنان در اختیار جمهوری اسلامی است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ضمن اعلام این مطلب و با این ادعا که کشتی توقیف‌شده رادارش را در آب‌های ایران خاموش کرده و «امنیت کشتیرانی را به خطر انداخته بود»، گفت که این شناور تحت «بازداشت قضایی» است. او همچنین با ادعای «بشردوستانه» بودن آزادی خدمه این کشتی، گفت که آنها می‌توانند همراه با ناخدای کشتی به کشورهای خود بازگردند.

چند روز پس از وعده مقامات جمهوری اسلامی برای تلافی کردن حمله هوایی ۱۳ فروردین منتسب به اسرائیل به کنسولگری‌ جمهوری اسلامی در دمشق، که به کشته شدن چند عضو ارشد سپاه پاسداران منجر شد، سپاه پاسداران کشتی باری «ام‌اس‌سی آریس» با ۲۵ خدمه را با ادعای ارتباط داشتن با اسرائیل، در تنگه هرمز توقیف کرد. جمهوری اسلامی ایران پیشتر تهدید کرده بود که می‌تواند این مسیر مهم کشتیرانی را ببندد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پیشتر گفته بود که این کشتی به دلیل «نقض قوانین دریایی» توقیف شده است و «شکی وجود ندارد» که با اسرائیل مرتبط است.

وزارت خارجه پرتغال خواستار آن شده بود که خدمه کشتی تا زمان آزادی از خدمات درمانی کافی برخوردار شوند و اشاره کرده بود که توضیحات جمهوری اسلامی در مورد توقیف کشتی متناقض بوده است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز پیشتر در گفت‌و‌گو با بخش فارسی صدای آمریکا این اقدام سپاه پاسداران را «دزدی دریایی» نامید.

شرکت «ام‌اس‌سی»، کشتی آریس را از «گورتال شیپینگ»، شرکتی وابسته به «زودیاک ماریتیم» اجاره می‌کند که بخشی از آن متعلق به ایال اوفر، بازرگان اسرائیلی، است.

چند هفته بعد از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه حماس، شبه‌نظامیان حوثی که مورد حمایت حکومت ایران هستند و بر بخش‌هایی از یمن تسلط دارند، به بهانه حمایت از مردم غزه، حمله به کشتی‌های باری و ناوهای جنگی حاضر در دریای سرخ و خلیج عدن را آغاز کردند.

XS
SM
MD
LG