لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۰۲

رویترز: اکثر پهپادهای جمهوری اسلامی بر فراز سوریه «توسط جت‌های اسرائیلی و آمریکایی» سرنگون شدند


در این تصویر رهگیری موشک‌های جمهوری اسلامی دیده می‌شود.
در این تصویر رهگیری موشک‌های جمهوری اسلامی دیده می‌شود.

رویترز به نقل از دو منبع اطلاعاتی غربی، روز یکشنبه ۲۶ فروردین، گفت بیشتر پهپادهایی که در جریان حملات شبانه جمهوری اسلامی بر فراز حریم هوایی سوریه پرواز می‌کردند، توسط جت‌های اسرائیلی و آمریکایی قبل از رسیدن به اهداف خود در اسرائیل سرنگون شدند.

این منابع به رویترز گفتند که ده‌ها موشک و پهپاد پرتاب شده توسط حکومت ایران که بر فراز جنوب سوریه در استان درعا، بلندی‌های جولان سوریه و چندین نقطه در شرق سوریه در امتداد مرز با عراق پرواز کردند، رهگیری و سرنگون شدند.

یک منبع گفت که پدافند هوایی ایالات متحده از پایگاه این کشور در التنف در سوریه، و همچنین در امتداد مرز اردن و در شرق سوریه، محلی که واشنگتن صدها نیرو در چندین پایگاه هوایی دارد، وارد عمل شد.

او تأیید نکرد که آیا هواپیماهای نظامی و ناوشکن‌های ایالات متحده مستقر در خاورمیانه در واکنشی که از «آمادگی در سطح بالایی برخوردار بودند» در سرنگونی پهپادها و موشک‌های تهران دخالت داشتند یا نه.

هر دو منبع بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزودند که سامانه‌های پدافند هوایی حکومت ایران موسوم به «پانتسیر» که تهران از آن در چندین پایگاه هوایی در داخل سوریه استفاده می‌کند، در سرنگونی هواپیماهای اسرائیلی ناکارآمد بودند.

یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای گفت پدافند هوایی ایالات متحده همچنین به اردن کمک کرد تا حداقل ده‌ها پهپاد و موشکی را که بر فراز این کشور به سمت اورشلیم پرواز می‌کردند، سرنگون کند.

او افزود پهپادهای ایرانی که از سمت عراق و بر فراز جنوب اردن و شهر عقبه به پرواز در آمدند و به سمت بندر ایلات اسرائیل در حرکت بودند نیز رهگیری شدند.

XS
SM
MD
LG