لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۰۰

ادامه بازداشت چهار زندانی سیاسی در سنندج؛ محرومیت از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده


بازداشتگاه شهرام‌فر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بلوار خسرو آباد سنندج
بازداشتگاه شهرام‌فر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بلوار خسرو آباد سنندج

یک سازمان حقوق بشری گزارش داد که عبدالله رهنورد، حسین ساعدموچشی، حامد امینی و رشاد پرویزی چهار شهروند کُرد پس از گذشت چند هفته، همچنان در بازداشت هستند.

به گزارش وب‌سایت «شبکه حقوق بشر کردستان»، این چهار زندانی سیاسی در اواخر بهمن سال جاری به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شهرهای «مریوان، موچش، و کامیاران» بازداشت شدند و کماکان در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر سنندج زندانی هستند.

بر این اساس، آنها از زمان بازداشت تاکنون، از «حق دسترسی به وکیل» و همچنین «ملاقات با خانواده‌های خود» محروم بوده‌اند.

به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، دو فرزند حسین ساعدموچشی، یکی از بازداشت شدگان، عضو یکی از احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی هستند، و یک برادر حامد امینی پیشتر عضو یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد بوده و چند سال پیش در درگیری با نیروهای ارتش ترکیه کشته شدت است.

بر اساس این گزارش، رشاد پرویزی» نیز عضو انجمن فرهنگی – اجتماعی «نوژین» است.

بر پایه آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان، در ماه گذشته دست‌کم «۵۴ شهروند و فعال کُرد» در شهرهای مختلف استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به اتهامات سیاسی و عقیدتی توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

اکثر بازداشت‌شدگان همچنان در بازداشتگاه یا زندان به سر می‌برند و از سرنوشت تعدادی از آنها نیز اطلاعی در دست نیست. در این حال، «۸ تن» از بازداشت‌شدگان نیز برای «اجرای حکم» به زندان منتقل شده‌اند.

جمهوری اسلامی در دهه‌های اخیر همواره سعی کرده است تا برخورد با مخالفان و معترضان در مناطق مختلف ایران را با رنگ و بوی قومی، ایدئولوژبک یا دارای خواستگاه‌های صرف منطقه‌ای نشان دهد.

XS
SM
MD
LG