لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۱۴

دفاع وزیر کشور از رفتارهای خشونت‌آمیز ماموران «طرح نور»؛ نیروی انتظامی طبق ضوابط عمل کرده است


سرکوب زنان به بهانه اعمال حجاب اجباری
سرکوب زنان به بهانه اعمال حجاب اجباری

یک روز پس از آنکه پلیس جمهوری اسلامی اعلام کرد با مامور «متخلف» که یک زن را به بهانه تحمیل حجاب کتک زده بود برخورد کرده، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی ضمن دفاع از عملکرد ماموران نیروی انتظامی گفت: «مورد منتشرشده در فضای مجازی دربارهٔ بدرفتاری نیروی انتظامی، اشتباه منعکس شده» و «نیروی انتظامی طبق ضوابط عمل کرده است.»

اشاره احمد وحیدی به فیلمی بود که در روزهای گذشته منتشر شد و در آن تعدادی از ماموران نیروی انتظامی با خشونت سعی در انتقال یک زن به داخل ون «گشت ارشاد» داشتند که با مقاومت زن لباس از تن او بیرون می‌آید و ماموران با استفاده از پتو او را با زور به داخل ماشین منتقل می‌کنند.

در روزهای گذشته خشونت مأموران جمهوری اسلامی نسبت به زنان در خیابان‌های شهرهای ایران به دلیل نافرمانی مدنی در مقابل حجاب اجباری همچنان خبرساز است؛ از جمله انتشار ویدئویی که نشان می‌دهد یک مأمور نیروی انتظامی یک زن را کتک می‌زنند و این موضوع، واکنش‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته است.

یک ویدئوی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی تصاویری از رفتار خشونت‌آمیز یک مأمور نیروی انتظامی را با یک زن نشان می‌دهد و در حالی که او می‌گوید «نزن آقا، گردنم شکست»، به ضرب و جرح این زن ادامه می‌دهد و او را با خشونت به داخل ماشین می‌اندازد.

انتشار این ویدئو و همچنین تصاویر مشابه دیگر از خشونت نیروهای حکومتی در مقابل زنان برای اعمال حجاب اجباری، واکنش‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

از جمله، علی کریمی، چهره سرشناس ورزش ایران، این ویدئو را منتشر کرده و در کنایه به تبلیغات جمهوری اسلامی درباره برخورد با اعتراضات مدنی در آمریکا، نوشته است: «از اين صحنه‌ها چى؟ ديديد در آمریکا؟!»

در واکنش به انتشار این ویدئوو انتقادهای گسترده از برخورد مامور نیروی انتظامی، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس گفته که «مأمور خاطی» است و اقدامش «غیرقانونی و دور از شئونات است»، اما در عین حال به شهروندان «نظیر خانم دستگیر شده» هشدار داده که «به قانون و حکم بازداشت تمکین کنند.»

اما علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که «با توجه به تکرار و تعدد رفتارهای خشونت‌آمیز از سوی عوامل گشت ارشاد در قبال شهروندان، نمی‌توان اقدامات مأموران را صرفا خطای فردی دانست وبا تنبیه و تعلیق یک یا چند مأمور قضیه را فیصله داد.»

این حقوقدان تأکید کرد که «ادامه این رفتارها می‌تواند جامعه را به سمت تقابل خشونت‌آمیز متقابل شهروندان و پلیس سوق دهد.»

در شرایطی که روزانه تصاویر متعددی از مقابله خشونت‌آمیز نیروی انتظامی با شهروندان، به‌ویژه زنان و دختران، در رسانه‌های اجتماعی مخابره می‌شود، فعالیت سارقان مسلح در شهرها جریان دارد و آسایش و امنیت شهروندان را مختل کرده است.

در این زمینه، علیرضا وهاب‌زاده، خبرنگار اجتماعی، با ذکر یک نمونه، تصویری از حضور سارقان در یک خانه منتشر کرد و نوشت: «فکر کن وسط تهران ساعت هفت غروب داخل خانه نشسته باشی، چند نفر مسلح وارد آپارتمانت بشوند، اسلحه روی سر دختر چهار ساله‌ات بگذارند، گوشواره و طلاهای زن و بچه‌ات را دربیاورند، پول عیدی بچه‌ها را بگیرند، در آخر هم در اتاق زندانی‌شان کنند و بروند خانه بعدی. ترس تا آخر عمر این بچه را رها می‌کند؟»

در واکنش به این خبر، یکی از کاربران ایکس یادآور شده که احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی «این استان و آن استان می‌رود» و ضمن سخنرانی، «کارناوال حمایت از گشت ارشاد ۲ راه می‌اندازد» و نوشت که «وقتش پر است»؛ و در این حال صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز با پخش تصاویری مدعی «خشونت پلیس آمریکا» است.

گزارش تصویری دیگری نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد مأموران حکومتی حین بازداشت یک زن که حجاب اجباری مورد نظر جمهوری اسلامی را رعایت نکرده بود، لباسش را از تن او در می‌آورند و یک مأمور دیگر از ون پلیس پتو می‌آورد و دور زن می‌پیچد تا او را بازداشت کند.

انتشار تصاویر رفتار خشونت‌بار مقامات جمهوری اسلامی با زنان، در قالب «طرح نور» که پس از فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آغاز شد و از ۲۵ فروردین در سراسر ایران جریان دارد، واکنش‌هایی را در مجامع بین‌المللی نیز برانگیخته است.

از جمله، کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌ مذهبی بین‌المللی در بیانیه‌ای با اشاره به سرکوب فزاینده زنان و دختران در ایران به دلیل «سرپیچی» از قوانین حجاب اجباری، خواستار تحریم‌های بیشتر علیه مقامات جمهوری اسلامی، از جمله مقامات اطلاعاتی این حکومت شده است.

پیش از این، صدای آمریکا در خبری اختصاصی شامل روایت یک مأمور پلیس گزارش داده بود که مقامات جمهوری اسلامی در اجرای طرح نور، حتی از مأموران نیروی انتظامی نیز فیلم‌برداری می‌کنند تا با کنترل آنها از گسترش نارضایتی و تمرد جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG