لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۳۸

مطالعات جدید مؤسسه ملی بهداشت آمریکا در مورد درمان علایم کووید مزمن


سارس‌-کووی-۲، ویروس کرونا (آرشیو)
سارس‌-کووی-۲، ویروس کرونا (آرشیو)

مه مغزی و سایر علایم «کووید مزمن» سلامتی و زندگی میلیون‌ها تن را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در همین ارتباط، مؤسسه ملی بهداشت آمریکا در حال آغاز مطالعاتی بر روی آزمایش درمان‌های احتمالی برای کووید مزمن «لانگ کووید» (به معنای کووید طولانی مدت) است که گامی امیدبخش از تلاش‌های ایالات متحده برای مقابله با این بیماری مرموز که میلیون‌ها تن را مبتلا کرده است، محسوب می‌شود.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چه عاملی موجب کووید مزمن که حدود ۲۰۰ علایم کاملاً متفاوت دارد، می‌شود.

تخمین زده شده است که بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از مبتلایان، پس از بهبودی از عفونت ویروس کرونا، نوعی کووید مزمن را تجربه کرده باشند؛ عارضه‌ای که از اوایل همه‌گیری تاکنون تا اندازه‌ای کاهش یافته است.

در این مطالعات، ۲۴ هزار بیمار تحت نظر قرار گرفته‌اند تا شایع‌ترین و وخیم‌ترین علائم کووید مزمن، شناسایی شود. این یافته‌ها می‌توانند در آزمایش‌های درمانی چند جانبه مفید باشند.

پژوهشگران ابتدا به این دو مورد توجه خواهند کرد:

  • آیا مصرف حداکثر ۲۵ روز از داروی ضد ویروسی «پکسلووید»، ساخت شرکت فایزر، می‌تواند علایم کووید مزمن را کاهش دهد یا نه. علت انجام این آزمایش به خاطر این نظریه است که برخی از ویروس‌های کرونای زنده یا بقایای آنها ممکن است در بدن پنهان شوند و این اختلالات را ایجاد کنند. از پکسلووید معمولاً برای درمان افرادی که برای اولین بار به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و آن هم فقط به مدت ۵ روز، استفاده می‌شود.
  • درمان «مه مغزی» و سایر مشکلات شناختی. این برنامه درمانی آزمایشی شامل آموزش شناختی از سوی شرکت «پازیت ساینس»، شرکت آمریکایی ارائه دهنده نرم افزار و خدمات آموزش مغز می‌شود. درمان آزمایشی دیگری به نام «بازیابی شناختی عواقب پس از عفونت حاد سارس‌-کووی-۲» توسط سیستم بهداشتی «مانت ساینای در نیویورک نیز اجرا خواهد شد. ضمن آنکه یک دستگاه پزشکی ساخت شرکت «ساتریکس» که مدارهای مغزی را به صورت الکتریکی تحریک می‌کند، آزمایش خواهد شد.

دو مطالعه دیگر نیز در ماه‌های آینده آغاز خواهند شد که یکی از آنها، درمان مشکلات خواب را مورد آزمایش قرار خواهد داد و دیگری، بر روی مشکلات دستگاه عصبی خودمختار که عملکردهای ناخودآگاه مثل تنفس و ضربان قلب را کنترل می‌کند، خواهد بود.

مطالعه بحث برانگیزتر در مورد تاب‌ناوری نسبت به ورزش و خستگی بیش از حد از سری آزمایش‌های دیگر است.

در این مطالعه، مؤسسه ملی بهداشت به دنبال نظر برخی از بیمارانی است که نگران هستند که ممکن است ورزش برای برخی از مبتلایان به کووید مزمن، مضر باشد.

XS
SM
MD
LG