لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۵۰

یک مقام سازمان نقشه برداری: فرونشست ایران ۵ برابر میانگین جهانی است


فرونشست
فرونشست

یک مقام سازمان نقشه برداری ایران از گسترش فرونشست زمین به داخل شهر‌ها خبر داد و گفت که این پدیده در اصفهان و در شهری مانند اراک در حال پیشروی است.

به گفته مدیرکل «ژئودوزی» و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه برداری کشور فرونشست در ایران ۵ برابر متوسط جهانی است و در حال حاضر بسیاری از استان‌ها از جمله استان مرکزی و همدان و همچنین ۳۰۰ دشت ایران دچار بحران فرونشست زمین هستند.

عبدالرضا سعادت میرمقدم تاکید کرده که در برخی از دشت‌های ایران شرایط از فرونشست عبور کرده و مرحله بحرانی ایجاد «فروچاله‌ها» شده است.

روزنامه «هم‌میهن» روز گذشته در گزارشی به بحران فرونشست در اصفهان پرداخته و نوشته بود که محله‌‏هایی در اصفهان وجود دارند که تمام ساختمان‌‏ها در آن دچار شکاف شده‌‏اند و دست از لابه‏‌لای آنها عبور می‏‌کند؛ ساختمان‏‌هایی که عمر چندانی هم ندارند و تنها ۱۰ یا ۲۰ سال از ساخت آنها زمان می‌‏گذرد.

این روزنامه تاکید کرده که شواهد نشان می‌دهد «فرونشست نه‌تنها به آثار تاریخی همچون مسجد سید، میدان نقش‌جهان، پل‌‌های تاریخی و... رسیده که سازه‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس و زیرساخت‌های شهری را هم درگیر کرده است.»

علی بیت‌اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اسفند ماه سال ۱۴۰۱ گفته بود که معادل ۱۱ درصد مساحت زمینی ایران در خطر فرونشست خاک قرار دارد و این مناطق نزدیک به ۴۹ درصد جمعیت ایران را در بر می‌گیرد.

روزنامه «جوان» نیز در مرداد ماه سال جاری در گزارشی به موضوع فرونشست در ایران پرداخته و نوشته بود که «۱۰ برابر بیشتر از استاندارد جهانی، فرونشست زمین داریم.»

گزارش نویس تاکید کرده بود که «این عددی هراس‌آور است» و شهر‌هایی مانند اصفهان را که وضعیت بحرانی‌تری دارند.
این روزنامه وابسته به سپاه پاسداران بدون اشاره به نقش این نهاد نظامی در پروژه‌های سد سازی در چند دهه اخیر، سیاست‌های اشتباه در سه دهه اخیر نسبت به مقوله مدیریت آب و خاک را عامل اصلی بروز این پدیده هولناک و سرعت گرفتن آن دانسته است.

عیسی بزرگ‌زاده، مدیرکل دفتر «برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه» شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز پنجم دی‌ ماه از بروز نشانه‌های فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران خبر داده و گفته بود که در حال حاضر بیشتر از ۷۰ درصد از دشت‌ها با مشکلات آبی و شمار زیادی از آنها با مشکل فرونشست روبه‌رو هستند.

برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیر زمینی و همچنین بی توجهی به ضرورت حفاظت از منابع محیط زیست باعث بروز فرونشست در اکثر مناطق کشور شده است به‌طوری‌که خبرگزاری «فارس» تیرماه سال جاری در گزارشی نوشت: «رکورد هراس‌آور فرونشست زمین در برخی مناطق کشورمان تا ۱۰۰ برابر بیشتر از استانداردهای جهانی رسیده و شرایط در بسیاری از استان‌ها از جمله یزد، بحرانی اعلام می‌شود تا جایی که این فروچاله‌ها در برخی مناطق تا چند صد متری خانه‌های مردم رسیده است.»

XS
SM
MD
LG