لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۵۰

دیپلماسی ورزشی ایالات متحده؛ هزاران نفر در سراسر جهان مسابقه فینال فوتبال آمریکایی یا «سوپر بول» را تماشا خواهند کرد


پنجاه‌وهشتمین فینال فوتبال آمریکایی موسوم به «سوپر بول ۵۸ »
پنجاه‌وهشتمین فینال فوتبال آمریکایی موسوم به «سوپر بول ۵۸ »

پنجاه‌وهشتمین فینال فوتبال آمریکایی موسوم به «سوپر بول ۵۸»، یکشنبه ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) در شهر لاس‌وگاس در ایالت نوادا برگزار می‌شود.

امسال در مسابقه پایانی لیگ ملی فوتبال ایالات متحده، ان‌اف‌ال، تیم‌های «سانفرانسیسکو» و «کانزاس سیتی» برای کسب عنوان قهرمانی به مصاف یکدیگر می‌روند.

سوپر بول، مهمترین رویداد ورزشی آمریکا با میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در کشور است. انتظار می‌رود که امسال این مسابقه با کمک دولت فدرال، پربیینده‌ترین بازی فوتبال آمریکایی در جهان باشد.

پنجاه‌وهشتمین سوپر بول در حدود ۱۹۰ کشور پخش می‌شود و وزارت امور خارجه آمریکا با برگزاری ضیافت و مهمانی‌های ویژه در بیش از ۳۰ مکان در خارج از ایالات متحده، به محبوبیت بیشتر این رشته ورزشی کمک می‌کند.

پیتر اوریلی، معاون اجرایی «ان‌اف‌ال» به خبرگزاری رویترز می‌گوید که امسال این موقعیت در اختیار تمام جهان است تا سوپر بول را تماشا کنند.

پیتر اوریلی، معاون اجرایی «ان‌اف‌ال»
پیتر اوریلی، معاون اجرایی «ان‌اف‌ال»

او در ادامه با اشاره به این که فینال فوتبال آمریکایی یک رویداد جذاب است، می‌گوید سوپر بول ضمن جذب علاقمندان در کشورهایی مانند غنا یا استرالیا، این موقعیت را به آنها می‌دهد که هم‌زمان از تجربه تماشای مسابقه لذت ببرند و این رشته ورزشی را یاد بگیرند.

در همین حال دیپلماسی ورزشی نیز به اوج می‌رسد و سفارتخانه‌‌های ایالات متحده در کشورهایی مانند شیلی، قبرس، رواندا و ترکمنستان، میزبان تماشاگران خواهند بود. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید: «سوپر بول، فرصتی بی‌نظیر برای به اشتراک گذاشتن فرهنگ آمریکایی با جهانیان است.»

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، این وزارتخانه با لیگ ملی فوتبال «ان‌اف‌ال» برای برگزاری مهمانی‌های پخش سوپر بول در ۳۰ مکان خارج از ایالات متحده همکاری کرده است.

لیگ ملی فوتبال تلاش می‌کند تا ضمن معرفی بیشتر فوتبال آمریکایی به جهانیان، این رشته ورزشی را در سایر نقاط جهان گسترش دهد.

ان‌اف‌ال جمعه اعلام کرد نخستین بازی فصل عادی خود را در سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۳ خورشیدی) در ورزشگاه «سانتیاگو برنابئو» در شهر مادرید اسپانیا برگزار خواهد کرد.

در سال‌های آینده مسابقاتی نیز در سائوپائولو در برزیل، لندن، مونیخ در آلمان، و چند شهر دیگر جهان برگزار خواهد شد.

این نخستین بار است که سوپر بول در شهر لاس وگاس برگزار می‌شود و از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد.

آشر
آشر

در کنسرت بین دو نیمه فینال امسال «آشر» خواننده مشهور آمریکایی و برنده هشت جایزه گرمی هنرنمایی خواهد کرد. انتظار می‌رود که یک یا چند هنرمند مهمان نیز آشر را همراهی کنند، ولی هنوز اسامی آنها اعلام نشده و شاید تهیه‌کنندگان قصد غافلگیری تماشاگران را داشته باشند.

سوپر بول ۵۸، روز یکشنبه ساعت ۶:۳۰ عصر به وقت شرق ایالات متحده آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG