لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۰:۲۷

بودجه تکمیلی امنیت ملی روی میز جو بایدن؛ سنای آمریکا لوایح کمک به اوکراین و اسرائیل را تصویب کرد


نمایی از ساختمان کنگره ایالات متحده در شهر واشنگتن، پایتخت - آرشیو
نمایی از ساختمان کنگره ایالات متحده در شهر واشنگتن، پایتخت - آرشیو

سنای ایالات متحده با اکثریت قاطع بودجه تکمیلی امنیت ملی را به تصویب رساند که پس از ارسال به کاخ سفید و امضای رئیس جمهوری، میلیاردها دلار کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان اختصاص می‌یابد.

بسته تصویب شده که شامل چهار لایحه جداگانه است و پیشتر در روز شنبه در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید، روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت با ۷۹ رای موافق سناتورها در برابر ۱۸ رای مخالف تایید شد.

این لوایح شامل، ۶۱ میلیارد دلار کمک برای اوکراین در برابر روسیه، ۲۶ میلیارد دلار کمک برای اسرائیل در برابر عوامل متخاصم فلسطینی و منطقه‌ای، و بیش از ۸ میلیارد دلار کمک برای تایوان در برابر چین است.

لایحه چهارم، شامل تامین اعتبار برای ممنوعیت اپلیکیشن تیک‌تاک، اقداماتی برای انتقال دارایی‌های توقیف‌شده روسیه به اوکراین، و همچنین اقدامات تنبیهی تازه علیه جمهوری اسلامی، موسوم به «قانون مهسا» است.

جزئیات «قانون مهسا» و تحریم‌های جدید علیه سران جمهوری اسلامی
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:03:37 0:00

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکراتیک سنا، پس از انجام رای‌گیری روز سه‌شنبه در سخنانی گفت: «این نقطه عطفی در تاریخ است؛ دموکراسی غربی در برابر بزرگترین تهدید خود از زمان پایان جنگ سرد قرار گرفته است.»

مصوبات کنگره برای آن که تبدیل به قانون شوند، باید به امضای رئیس جمهوری برسند.

جو بایدن با صدور بیانیه‌ای از تصویب این لوایح استقبال کرد و گفت این پیامی درباره قدرت رهبری آمریکا به جهان ارسال می‌‌کند، این که «ما قاطعانه در حمایت از دموکراسی و آزادی، و در مقابل استبداد و ظلم ایستاده‌ایم.»

او افزود، «من این لایحه را امضا و به قانون تبدیل می‌کنم و به محض این که فردا به میز من برسد، با مردم آمریکا صحبت خواهم کرد تا بتوانیم روند ارسال سلاح و تجهیزات مورد نیاز را به اوکراین در همین هفته آغاز کنیم.»

دو مقام آگاه پیشتر در روز سه‌شنبه به صدای آمریکا گفتند دولت جو بایدن در حال آماده‌سازی نخستین بسته کمک نظامی به اوکراین به ارزش حدود یک میلیارد دلار است، که بودجه آن از محل این مصوبه تامین خواهد شد.

بایدن روز دوشنبه در تماس با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، بر حمایت واشنگتن از کی‌یف تاکید کرد و متعهد شد پس از تصویب بسته کمکی در کنگره، کمک‌های قابل‌توجهی را به‌سرعت ارسال کند.

XS
SM
MD
LG